W Warszawie powstanie podziemna linia tramwajowa. Na Zachodni dojedziemy w 5 minut

2023-04-13 13:28

Już niedługo warszawiacy będą mogli dojechać na Dworzec Zachodni szybciej i wygodniej. Uda się to dzięki nowoczesnej podziemnej trasie tramwajowej. To pierwsza tego typu inwestycja w stolicy.

podziemna trasa
Autor: materiały prasowe UM

Podziemna trasa tramwajowa

Tramwaje Warszawskie właśnie ogłosiły przetarg na budowę podziemnej trasy tramwajowej. Jak informuje stołeczny ratusz, wykonawca będzie miał 26 miesięcy na wykonanie całej inwestycji. Prace budowlane zaplanowano na lata 2024-2025.

Nowa trasa tramwajowa będzie mieć zaledwie 1600 m, ale znacznie usprawni komunikację między Dworcem Zachodnim a resztą miasta. Podziemny przystanek połączony z przejściem odziemnym i dworcem kolejowym powstanie tuż pod Dworcem Zachodnim.

Pasażerowie wsiadający na Dworcu przejadą podziemnym, półkilometrowym tunelem pod parkiem Pięciu Sióstr, a na powierzchnię wyjadą między jezdniami Bitwy Warszawskiej 1920 r., w pobliżu ul. Szczęśliwickiej.

Następnie trasa tramwaju pobiegnie wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ul. Grójeckiej, gdzie zostanie ulokowany węzeł rozjazdowy, który pozwoli tramwajom skręcić w kierunku Centrum, Okęcia lub pętli Banacha.

Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe

- zapowiada stołeczny Ratusz.

Z wyliczeń władz miejskich wynika, że czas przejazdu z ul. Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie k. 5 minut, natomiast ze stacji metra Politechnika nieco ponad kwadrans.

Jak będzie wyglądał podziemny przystanek tramwajowy?

Na przedstawionych przez Urząd Miasta wizualizacjach widać, że podziemny przystanek będzie w dużej mierze przypominać stację metra – z kilkoma niewielkimi różnicami. Jedną z nich będzie wysokość przystanku dyktowana konstrukcją pojazdów tramwajowych (mają niższą podłogę niż pociągi metra). 

przystanek
Autor: mat. pras. UM

Perony podziemnych tramwajów będą zlokalizowane blisko Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie chcący przesiąść się z pociągu do tramwaju nie będą musieli wychodzić na zewnątrz.

Źródło: tustolica.pl