9 rzeczy w sypialni, które rujnują sen. Czy wiesz, czego unikać?

2018-05-23 12:05 DD

Piękna aranżacja, 8 godzin snu, wygodny materac… a jednak o poranku wcale nie jesteśmy wypoczęci. Przyczyn warto poszukać w wystroju sypialni, ponadto sprawdzamy swoje nawyki. Możliwe, że zupełnie nieświadomie nie pozwalamy sobie dobrze się wyspać!

1. Smarfon, laptop, komputer...

Często mówi się, że intensywne eksplorowanie internetu przed snem powoduje rozkojarzenie, a w efekcie trudniej nam zasnąć. Warto jednak zwrócić uwagę jeszcze na jedną sprawę. Tak lubiane przez nas gadżety elektroniczne emitują z ekranów charakterystyczne, tzw. niebieskie światło. Po pierwsze, nie wpływa ono najlepiej na wzrok, a wieczorem – najczęściej – i tak oczy są już zmęczone. Po drugie, zaburza produkcję melatoniny, czyli hormonu, który reguluje sen i rytm dobowy. Zostawmy więc swoje elektroniczne drobiazgi poza sypialnią.

2. Ładowarki

Także ono mogą nie sprzyjać dobremu snu – zwłaszcza kiedy mają wbudowane diody. Te zaś, jak urządzenia elektroniczne opisane wyżej, emitują niebieskie światło. Nawet jeśli wydobywa się ono z maleńkiej powierzchni, jest na tyle „inwazyjne”, że organizm człowieka nie pozostaje na nie obojętny.

.. Sposoby na zdrowy sen: porady, inspiracje, ZDJĘCIA >>>

3. Ciężkie i nieprzewiewne koce

Koce i narzuty to dodatkowe umilacze snu, ale niestety nie zawsze dobrze spełniają swoją rolę. Chodzi zwłaszcza o grube koce albo takie, które nie są przewiewne. Wtedy nasze ciało mocniej się nagrzewa, a to wpływa na gorszy sen, który też często jest przerywany. Stawiajmy więc na naturalne tkaniny, zwłaszcza bawełnę, wełnę, len. Dobrze ogrzewają, a jednocześnie dbają o komfort cieplny ciała.

4. Kolory w sypialni

Panują różne opinie na temat tego, jakie kolory lepiej wpływają na sen. Wśród tych najlepszych wymienia się zwłaszcza błękit i zieleń. A które barwy nie są wskazane? Według badań przeprowadzonych na zlecenie brytyjskiej sieci hotelowej Travelodge zły wpływ na relaks senny mają np. brąz, fiolet, szarość (sic!), złoto i czerwień. Wszystko jednak zależy od osobowości. Wybierajmy kolory, wśród których łatwiej jest nam się zrelaksować.

.. Kolory w sypialni i ich wpływ na nastrój – poradnik >>>

5. Funkcja drzemki

Pozornie wydaje się, że dodatkowe 15 minut snu to sama przyjemność. Tymczasem osiągamy odwrotny efekt. Przed pobudką często jesteśmy w fazie głębokiego snu, a tzw. drzemka w budziku potrafi rozbijać go na małe kawałki. Stąd zaś prosta droga do dużego zmęczenia o poranku i przez cały dzień.

6. Uwaga na materac

Materac powinniśmy zmieniać najrzadziej co 8-10 lat. Nawet jeśli jest wysokiej jakości, po tym czasie materiały po prostu się zużywają. A wtedy wcale nie wyśpimy się dobrze – pojawią się bóle kręgosłupa i nieprzyjemna sztywność pleców.

.. Jak wybrać dobry materac do spania? PORADNIK >>>

7. Poduszka do wymiany?

Poduszka nie powinna być ani za twarda, ani za miękka. W przeciwnym razie pojawiają się nieprzyjemne konsekwencje: sztywność mięśni, bóle nerwowe i ścięgien, kiepski nastrój oraz ogólne zmęczenie. Poduszkę należy też dobierać odpowiednio do pozycji, którą przyjmujemy podczas snu. Inna sprawdzi się do spania na boku, a inna – na brzuchu.

.. Jak wybrać poduszkę ortopedyczną? >>>

8. Bałagan

Otoczenie ma ogromny wpływ na nastrój. A niestety nieporządek w sypialni może wywoływać rozdrażnienie i kiepską jakość snu. Zatem nawet jeśli „geniusz panuje nad chaosem”, warto utrzymywać porządek w pokoju wypoczynkowym.

9. Spanie z psem lub kotem

Spanie z ulubionym zwierzakiem ma swoje zalety i wady. Jeśli chodzi o te drugie, to niestety ryzykujemy gorszą jakością snu. Psy czy koty lubią nas obudzić wtedy, gdy słodko śpimy, a z powtórnym zaśnięciem może być problem. Ponadto sam sen jest najczęściej gorszy niż ten bez zwierzaków.

Najpiękniejsze sypialnie: GALERIE ZDJĘĆ