Jak zwrócić towar? Zwroty w sklepach sieci Castorama, IKEA, Jysk, Leroy Merlin, Obi

Chyba każdemu zdarzają się nietrafione zakupy, dlatego dobrze wiedzieć, czy produkty można zwrócić. Jak oddać meble, płytki, panele? Sprawdziliśmy zwroty: IKEA, Castorama, Jysk, Leroy Merlin, Obi. Prześwietliliśmy warunki i terminy, zbadaliśmy, czy ponosi się przy tym koszty.

Zakupy
Zwroty w Castoramie
Zwroty w Ikei
Zwroty w JYSKu
Zwroty w Leroy Merlin

Jak zwrócić towar? Jak chroni nas prawo?

Poniżej omówimy regulaminy poszczególnych sklepów, ale zanim zagłębimy się w szczegóły, pamiętajmy o tym, że konsumentów broni polskie prawo. Podpowiadamy, do jakich przepisów warto zajrzeć, żeby poznać swoje prawa.

Pomijając sytuacje zakupów towarów objętych gwarancją, chronią nas przepisy ogólne. Przede wszystkim chodzi tu o ochronę konsumenta przed konsekwencjami wad ukrytych towaru. O tej kwestii (tj. o rękojmi za wady) mówi Dział II Tytułu XI, czyli artykuły od 556. do 576. Kodeksu cywilnego. Sytuacje gwarancyjne omawia Dział III tego samego tytułu, czyli artykuły od 577. do 582. kc.

Dlatego zawsze możemy dochodzić swoich praw, zwłaszcza w przypadku, gdy zachodzi podejrzenie, że sprzedawca zataił przed nami wadę produktu. Jeśli zaś po prostu się rozmyślimy i chcielibyśmy zwrócić niewadliwy towar i nie zakupiliśmy go na odległość, musimy liczyć na uprzejmy regulamin sprzedaży w konkretnym sklepie. Sprawdziliśmy, jak obecnie wygląda sytuacja w popularnych sieciach sklepów.

..   Zakupy w internecie: jak zwrócić meble i większe rzeczy? >>>

..   Reklamacja sprzętu AGD. Jak zgłosić reklamację? >>>

Zobacz wybrane przez nas produkty:

Jak zwrócić towar do sklepu? Jak mogą wyglądać warunki?

To, co jako pierwsze wydaje się istotne z punktu widzenia konsumenta, to czas, który regulamin przewiduje na możliwość zwrotu zakupionego towaru. W warunkach dużych sklepów albo będzie to rok, albo ograniczenia czasowego nie będzie.

Drugim, nieomal równie kluczowym kryterium zwrotu jest to, jak dalece użyty towar możemy zwrócić. Opcje prezentują się następująco: albo możemy zwrócić wyłącznie towar w nieotwartym, oryginalnym opakowaniu, albo możemy zwrócić także otwarty produkt nienoszący śladów użytkowania wraz z opakowaniem, albo nawet bez opakowania, ale wciąż nienoszący śladów użytkowania innych niż uzasadnione, albo też możemy zwrócić nawet niepełnowartościowy towar za niższą cenę.

Pokrewnym zagadnieniem jest to, w jaki sposób odbywa się zwrot pieniędzy. Często będzie to zwrot w tej samej formie, w jakiej odbywał się zakup. Równie często będzie to zwrot na kartę podarunkową sklepu. Czasami będzie to uzależnione od tego, czy zwracamy towar kompletnie nieodpakowany, czy noszący pewne znamiona użytkowania.

Ponadto poszczególne sklepy mogą wyszczególnić produkty nieobjęte prawem zwrotu. W szczególności chodzi tu o produkty na zamówienie.

 castorama

Fot. Michiel1972

Zwroty w sklepach sieci Castorama

  • Zwrot w każdym czasie.

  • Towar musi być nieużywany

  • Nie zwrócimy:

    • docinanego szkła, drewna ani płyt,

    • barwionych farb i tynków,

    • innych towarów na zamówienie.

  • Dodatkowo mamy prawo zwrócić część zakupionego towaru, np. niewykorzystane płytki lub panele.

NIE PRZEGAP

 IKEA

Fot. Kazimierz Mendlik

Zwroty w sklepach IKEA

  • Zwrot do roku od daty zakupu.

  • Towar może być otwarty, a nawet pozbawiony opakowania, o ile nosi tylko takie ślady użytkowania, które powstały w wyniku wypróbowania produktu, a nie w wyniku jego użytkowania

  • W przypadku towarów nieotwartych zwrot następuje w tej samej formie, w której nastąpiła płatność.

  • W przypadku towarów otwartych i noszących wyłącznie uzasadnione ślady użytkowania, zwrot następuje w takiej formie, jak płatność, jeśli zwrot ma miejsce w ciągu 14 dni od daty zakupu, a jeśli w czasie od 15 do 365 dni, na kartę refundacyjną IKEA.

  • Sklep może zgodzić się na zwrot niepełnowartościowego towaru za niższą cenę.

  • Inne zasady stosują się do zwrotu materaców (oddzielny regulamin umożliwia ich warunkowy zwrot do 90 dni).

  • Z prawa zwrotu wyłączone są produkty z działu sprzedaży okazyjnej, produkty na zamówienie, artykuły spożywcze, rośliny.

 JYSK

Fot. Zákupák

Zwroty w sieci JYSK

  • Termin zwrotu nie jest ograniczony.

  • Zwracany towar powinien być albo w oryginalnym opakowaniu w stanie niezmienionym, albo rozpakowany lub bez oryginalnego opakowania ale bez śladów użytkowania i uszkodzeń, albo bez oryginalnego opakowania, a nawet zmontowany, o ile nosi wyłącznie takie ślady, które wynikają z konieczności sprawdzenia ich cech, charakteru i funkcjonowania.

  • Sieć JYSK zastrzega, że może przyjąć do zwrotu towar niespełniający powyższych wymagań albo towaru na zamówienie z potrąceniem kwoty zwrotu o różnicę w wartości towaru.

  • Zwrot następuje w formie zakupu, chyba że klient nie posiada wydruku potwierdzającego płatność kartą, albo w ogóle nie posiada dowodu zakupu – wówczas zwrot następuje na kartę podarunkową JYSK.

 Leroy Merlin

Fot. JordySchaap

Zwroty w sieci Leroy Merlin

  • Zwrot jest bezterminowy.

  • Towar zwracany musi być nieużywany, bez zabrudzeń, w stanie nienaruszonym i w oryginalnym opakowaniu z nieuszkodzonymi oznaczeniami i metkami.

  • Zwroty nie dotyczą produktów z wyprzedaży i ekspozycji ani produktów z metra i na zamówienie.

  • Zwrot następuje w tej samej formie, co zakup.

 OBI

Fot. Bwag/Wikimedia

Zwroty w sieci Obi

  • Termin zwrotu towarów w OBI jest nieograniczony.

  • Towar musi być w oryginalnym opakowaniu, bez śladów użytkowania i zanieczyszczenia, kompletny i nadający się do dalszej odsprzedaży.

  • Zwrotowi nie podlegają towary przecenione, rośliny towary z metra i na zamówienie.

Jak zwrócić towar – generalne zasady

Ogólnie rzecz biorąc warto zadbać o to, żeby zwracany przez nas towar prezentował się jak najlepiej. W wielu sieciach, nawet jeśli będzie nosił pewne ślady użytkowania, uda nam się wynegocjować zwrot z potrąceniem części ceny.

Z wyjątkiem sklepów JYSK musimy bezwzględnie pamiętać o dowodzie zakupu. Regulaminy mogą ulec zmianie, więc upewnijmy się przed zakupem o przysługujących nam prawach.

Ocena: 0
Tekst: MŻ Zdjęcia: Piotr Mastalerz

POLECANE ARTYKUŁY