Halka
Autor: Monika Rittershaus, dzięki uprzejmości Theater an der Wien NEONY I NIEDŹWIEDZIE Miejscem akcji (zamiast pańskiego dworu) jest hotel. Zawadiacko wysunięty okap i oryginalny neon wzorowano na modernistycznej Cracovii (projekt arch. Witolda Cęckiewicza, Kraków, 1960), która w latach PRL była symbolem luksusu i nowoczesności, a potem systematycznie podupadała. Autorka kostiumów Dorothée Roqueplo nawiązała do geometrycznych wzorów tkanin z lat 70. Na stole Stolnik (Alexey Tikhomirov). Weselnikom przypatruje się niedźwiedź z Gubałówki

„Halka” Moniuszki przeniesiona w czasy PRL

2020-11-25 11:47 mmg

Arcynarodowa opera Stanisława Moniuszki z 1848 r. – historia wykorzystanej przez panicza niewinnej sieroty, góralki – piętnowała niesprawiedliwości społeczne Polski szlacheckiej. Mariusz Treliński i Boris Kudlička przenieśli „Halkę” w czasy PRL. Współczesne klasowe napięcia pokazali z dekadenckim melanżem w tle. Inscenizacja miała premierę w grudniu w wiedeńskim Theater an der Wien, a w lutym 2020 pokazał ją warszawski Teatr Wielki. W magazynie Dobre Wnętrze Boris Kudlička opowiadał o pracy nad spektaklem.

O pracy nad spektaklem opowiada "Dobremu Wnętrzu" Boris Kudlička, scenograf:

Naszą świadomą decyzją było przeniesienie opowieści o Halce do hotelu, który jako struktura hierarchiczna uwydatnia napięcia społeczne i różnice klasowe zawarte w libretcie. Halka w tym hotelu sprząta, kochający ją Jontek jest kelnerem, zmuszonym obsługiwać Janusza, pana młodego, winnego nieszczęścia dziewczyny. Spektakl osadziliśmy w niedalekiej przeszłości, przed zmianami ustrojowymi w Polsce.

Boris Kudlička, scenograf
Autor: Fot. J. Mazurek Boris Kudlička, scenograf

Inspirowała mnie estetyka lat 70., klimat górskich hoteli, także krakowski hotel Cracovia z przepiękną czcionką jego dawnego neonu, aluminiowanymi ramami okien, trochę siermiężnym, brutalistycznym stylem łączącym metal i szkło. To chłodny świat, ale buduje ciekawe tło tragicznej opowieści. Dzięki obrotowej scenie wprowadziliśmy motyw natury – horyzont z brzóz – symbolizujący świat, w którym Halka może się poczuć wolna.

Halka
Autor: Monika Rittershaus, dzięki uprzejmości Theater an der Wien POWOLUTKU, POMALEŃKU Halka i dwulicowy Janusz (Tomasz Konieczny), który żeni się z bogatą Stolnikówną. „Stumaniłeś gołąbeczka, powolutku, pomaleńku, stumaniłeś sokoleńku”, zaśpiewa bohaterka

Czarno-biały kod kolorystyczny pozwolił nam ująć tamtą epokę w pewien cudzysłów, bo przede wszystkim zależało nam na przedstawieniu Halki jako postaci współczesnej. Chcieliśmy zedrzeć z tej opery kostium kultury góralskiej, pokazać, jak bardzo jest uniwersalna. Przecież Halka może się równać największym postaciom świata opery, jak choćby Madame Butterfly.

Halka
Autor: Monika Rittershaus, dzięki uprzejmości Theater an der Wien LOT W PRZEPAŚĆ Halka (Corinne Winters) i Dziemba (Lukas Jakobski), zausznik Stolnika, który ma wyprosić dziewczynę z wesela. Lampy z kloszami typowymi dla ery lotów kosmicznych – kształt kuli powielono w asymetrycznej kompozycji

„Halka”, Stanisław Moniuszko, reż. Mariusz Treliński, scen. Boris Kudlička, polska premiera 11.02.2020, Teatr Wielki Opera Narodowa, koprodukcja Theater an der Wien

W rubryce Scenografia w magazynie „Dobre Wnętrze” prezentujemy najnowsze spektakle i premiery filmowe. Scenografowie z całego świata opowiadają nam o swojej pracy.

Więcej: dobrewnetrze.urzadzamy.pl