Łazienka jutra – technologie, materiały, trendy

2021-03-04 12:33 Ewa Kempińska Konrad Ziółek
Antonio Lupi, Spicchio
Autor: serwis prasowy SCENOGRAFICZNIE Lustro „Spicchio” marki Antonio Lupi w rękach architekta staje się tym, co definiuje kompozycję. Może być zainstalowane samodzielnie, w parze lub w dowolnej konfiguracji, z podświetleniem lub bez, wchodząc w dialog z materiałami, kolorami i fakturami pozostałych elementów kolekcji. Piękne, teatralne tło codziennych rytuałów! mood-design.pl

Nowatorskie idee, innowacyjne produkty. Pokazujemy tendencje w projektowaniu łazienek na kolejne lata. Rozwój technologii, nowe materiały i ekotrendy – o tym się mówi. Projektanci przyglądają się naszym zwyczajom, co znajduje odzwierciedlenie w aranżowaniu przestrzeni.

Świat, który otwiera się dziś przed projektantami, jest pełen możliwości i wyzwań. Które trendy okażą się przemijającą modą, a które przyczynią się do trwałych zmian w naszym funkcjonowaniu? Które technologie będą tylko zaawansowane, a które okażą się przełomowe? Opierając się na zdaniu ekspertów, można założyć, że projektantom łazienek będą coraz mocniej przyświecać idee zrównoważonego rozwoju i rozwiązania oszczędzające wodę. Nowe perspektywy otworzyły na pewno technologia druku 3D, postępująca cyfryzacja i automatyzacja wielu procesów. Designerzy coraz dokładniej studiują nasze rytuały, w jaki sposób spędzamy czas w łazience, jak długo zajmują nam poszczególne czynności, badają niemal każdy ruch i potrzebę. Niebagatelny wpływ na design mają też procesy demograficzne, takie jak starzenie się społeczeństw. Do zadań projektantów w przyszłości będzie na pewno należało maksymalne wykorzystanie przestrzeni. Łazienka jutra ma też być bardziej kolorowa, innowacyjna materiałowo, łatwiejsza w czyszczeniu.

Peter Wirz, designer, szef studia Vetica, od 20 lat projektuje dla marki Laufen
Peter Wirz, designer, szef studia Vetica, od 20 lat projektuje dla marki Laufen

Ewa Kempińska: Czy łazienka przyszłości będzie zaprojektowana z myślą o seniorach?

Peter Wirz: Zmiany demograficzne są jedną z tendencji, które trzeba brać pod uwagę. Zawsze jednak powtarzam, że projektowanie zaczyna się od architektury. Musimy zwracać większą uwagę na przestrzeń. Inżynierowie, designerzy i architekci powinni zacząć wspólnie pracować nad koncepcjami projektowymi. Przeciętna łazienka w Europie ma dziś 7–8 mkw., czego zupełnie nie odzwierciedlają na przykład propozycje targowe. A wracając do seniorów, to oczywiste, że w starszym wieku nasze potrzeby zmieniają się, np. wymieniamy wanny na obszerne kabiny prysznicowe. Będziemy potrzebować zatem rozwiązań architektonicznych, które pozwolą łatwo modyfikować wyposażenie.

E.K.: Projektowanie z myślą o człowieku to Pana credo.

P.W.: Wszystko zaczyna się od potrzeb użytkownika. Projektant ma tworzyć z punktu widzenia konsumenta. Moje motto łączy się z demokratycznym podejściem do projektowania, które promuję od jakichś 15 lat. Cieszę się, że ostatnio dużo się o tym mówi. Dobry design nie powinien być ani drogi, ani ekskluzywny. Razem z marką Laufen tworzymy funkcjonalne produkty w rozsądnych cenach, czego przykładem jest kolekcja „Laufen Pro”. Mówiąc „demokratyczny design”, mam na myśli tworzenie dla ludzi, ale też wartość edukacyjną. Projekt powinien promować ideę, a nie tylko nazwisko projektanta. Strategia marketingowa to nie wszystko.

E.K.: Jak rozwój nowych technologii wpływa na projektowanie łazienek?

P.W.: Nigdy wcześniej nie było tak wielu technologicznych możliwości jak teraz, ale to przynosi też pytania, przed którymi stoją producenci, w co warto inwestować. Osobiście bliskie mi są rozwiązania pozwalające wspierać zrównoważony rozwój, oszczędzać wodę. Mamy w ofercie marki Laufen toaletę myjącą „Cleanet Riva”. Wierzę, że ten system w przyszłości przyczyni się do wyeliminowania z użycia papieru toaletowego. Tego typu toalety są bardzo rozpowszechnione w Japonii, która jest wyjątkowo mocno zorientowana na higienę, ale jeszcze nie w Europie. Proponowane koncepty muszą być efektywne i stosowane powszechnie, aby mogły doprowadzić do trwałych zmian społecznych.

NOWY NUMER

W marcowym numerze „Dobrego Wnętrza” sztuka i rzemiosło są wszechobecne. W przedwojennej kamienicy właścicielka wnętrzarski kolaż z obiektów, z których każdy opowiada historię.

Kup dostęp od 1 zł
Dobre Wnętrze - Marzec 2021