Krzesło wszystkich krzeseł: kultowa Czternastka Thoneta!

2015-12-08 18:16 JAG

Siadywali na nim książęta (Klemens von Metternich) i rewolucjoniści (Lenin), kompozytorzy (Brahms) i aktorzy (Chaplin). A także niezliczeni bywalcy kawiarni, barów i kabaretów. Oto krzesło nr 14 – najbardziej demokratyczny mebel świata, ikona popkultury, inspiracja artystów i wyzwanie dla designerów!

„Czternastka” składa się z sześciu elementów drewnianych (dwa koła, dwa łuki i dwa lekko wygięte pręty), dziesięciu śrub i dwóch nakrętek. Proste? Przeciwnie!

Kultowa "Czternastka" Thoneta

Zanim powstała kultowa dziś "Czternastka", Michael Thonet, stolarz z miasteczka Boppard, kilkadziesiąt lat eksperymentował z obróbką drewna – ciął je na plastry, zespajał warstwami i dopiero wyginał; zainwestował nawet w fabrykę kleju. Produkowane w ten sposób meble były jednak zbyt drogie – Thonet zbankrutował. Uratował go Klemens von Metternich, zapraszając na wiedeński dwór – tam opracował kolejną (stosowaną do dziś) metodę, polegającą na zmiękczaniu tyczek bukowych w gorącej parze, gięciu ich i utrwalaniu formy w metalowym „kołnierzu”.

Krzesło nr 14

Tak narodziło się krzesło nr 14, zgodnie z założeniem twórcy kosztujące mniej niż butelka wina. By nie trzeba było transportować materiałów, kolejne fabryki Michael Thonet budował w lasach CK (stąd, po zmianie ustrojów i granic, mamy różnych spadkobierców thonetowskiej tradycji, m.in. czeski TON i niemiecki Thonet). Innym sposobem na cięcie kosztów była sprzedaż mebli w częściach do samodzielnego montażu. Do klientów docierały one w płaskich paczkach. Ich liczba to marzenie handlowców – do tej pory zostało sprzedanych ponad 140 milionów oryginalnych „czternastek”, a także wiele reinterpretacji kultowego mebla.

Czternaska Thoneta u Le Corbusiera
Autor: materiały prasowe PUNKT OD ARCHITEKTA: "Nigdy nie było precyzyjniej zaprojektowanego mebla" - mówił o „14” Le Corbusier. Pasjami lubił też jego następcę, czyli model „209” (na zdjęciu)