2017 rok upłynął pod znakiem Greenery, czyli energetycznego odcienia zieleni. Prawdę mówiąc, kolor ten nie cieszył się dużą popularnością. Mimo że zieleń królowała w trendach, to jednak w zupełnie innych odcieniach – przede wszystkim szmaragdowym i butelkowym. Czas pokaże, czy Ultra Violet zdobędzie uznanie w 2018 roku.
Kolor roku 2018 Ultra Violet: dlaczego fiolet?
Jak co roku Instytut Pantone dokładnie wyjaśnia swoją decyzję, dlaczego akurat taka barwa została wybrana kolorem roku. W przypadku Ultra Violet pojawia się mnóstwo odniesień do innowacyjności oraz eksplorowania nowego. Fiolet z domieszką błękitu kojarzy się z bezkresnym kosmosem, a więc niczym nieograniczonymi możliwościami. To także pochwała indywidualizmu, nonkonformizmu, artystycznej pasji oraz wychodzenia poza konwencje. Pantone zwraca np. uwagę, że Ultra Violet został wprowadzony do popkultury przez takie gwiazdy, jak David Bowie, Prince i Jimi Hendrix, czyli wielkie indywidualności muzyczne.
Z kolei w historii kultury fiolet kojarzy się z duchowością, mistycyzmem oraz tajemnicą. We współczesnym świecie, pełnym dynamicznych zmian oraz natłoku informacji, pozwala się wyciszyć, oddać medytacji, a także spojrzeć na codzienne problemy z innej perspektywy. Również w ikonografii sztuki zachodnioeuropejskiej fiolet symbolizował boską sferę. Spotkamy go także w kulturach orientalnych.