Ażurowy pawilon, długi na 42 m i szeroki na 10 m, otwarto w grudniu 2016 roku. Ma się na stałe wpisać w krajobraz tej części miasta. Nawiązuje kształtem do statków powietrznych popularnych na początku XX wieku, czyli symboli nowej, optymistycznej ery wynalazków i wiary w technologiczny postęp ludzkości. Zeppeliny „przez swą niezwykłą monumentalność i hipnotyzujące dostojeństwo jeszcze długo po zniknięciu z przestworzy fascynowały kolejne pokolenia, materializowały ludzkie marzenie o lataniu, wyrażały utopijne ideały” - czytamy na stronach muzeum.

Do literatury fantastycznej nawiązuje nazwa podniebnego pawilonu - Guliwer - oraz jego funkcja: ma służyć jako czytelnia i miejsce dla spotkań oraz dyskusji związanych z prezentowanymi w muzeum wystawami. Guliwer jako wieczny obcy, wędrowiec, podróżnik zmierzający w nieznane, poszukiwacz nowych lądów, ale także posłaniec, którego przygody w satyrycznej formie przedstawiają bezlitosny obraz własnego społeczeństwa - tak widzą rolę nowej przestrzeni jej twórcy: Leoš Válka, dyrektor i założyciel DOX, Martin Rajniš, architekt, oraz kurator David Kubík.

Anarchiczne struktury

Martin Rajniš jest uznanym czeskim architektem i urbanistą, zdobywcą Global Prize for Sustainable Architecture w 2014 roku. O swojej architekturze mówi: anarchostrukturalizm. Od wielu lat tworzy eksperymentalne konstrukcje z drewna i stali. Najnowsza z nich „Dóm Chaosu” powstała w 2015 roku na terenie kampusu praskiej politechniki. Inne realizacje, głównie ażurowe pawilony, to m.in.: drewniana wieża w Rudawach „Rozhledna Maminka” (2015), Venkovní třída, pawilon edukacyjny dla dzieci w Pradze (2014), Majak, czyli latarnia morska w muzeum fikcyjnej postaci Járy Cimrmana, czeskiego geniusza i myśliciela, które znajduje się w Górach Izerskich, w Příchovicach (2013).