Szklane ptaki Edyty Barańskiej pod kopułą Dubai Mall. Polski majstersztyk ożywa dzięki… klimatyzacji!

2025-07-01 19:01

Pod przeszkloną kopułą zrewitalizowanej przestrzeni The District w Dubai Mall zawisła szklana „chmura ptaków”. Projekt zrealizowany przez Edytę Barańską nie tylko zdobi jedno z najbardziej ekskluzywnych centrów handlowych świata, ale także redefiniuje rolę szkła w przestrzeni publicznej – łącząc symbolikę lokalnej kultury z nowoczesnym rzemiosłem.

Spis treści

  1. Szkło, które mówi językiem przestrzeni
  2. Ptaki jako symbol wolności
  3. Architektura w ruchu
  4. “Dosłownie mistrzostwo świata”
  5. Światło jako współtwórca
  6. Technika fusingu
  7. Szklana instalacja w Dubaju autorstwa Edyty Barańskiej. Zdjęcia

Szkło, które mówi językiem przestrzeni

Wchodząc do The District – nowo zaaranżowanej części Dubai Mall – wzrok odwiedzających natychmiast przyciąga dynamiczna kompozycja zawieszona pod ogromną, transparentną kopułą. 

To właśnie tutaj rozpościera się imponująca instalacja Edyty Barańskiej – setki szklanych ptaków, które zdają się zawisać między niebem a ziemią.

Ptaki jako symbol wolności

Wybór ptasiej formy nie był przypadkowy. W kulturze Bliskiego Wschodu ptaki, zwłaszcza drapieżne sokoły, od wieków symbolizują siłę, dumę i niezależność. 

– Sokoły pojawiają się w licznych emblematycznych przedstawieniach, bywają obecne w domach, biurach — często jako symbole prestiżu, siły, wolności

– wyjaśnia Barańska.

Jej instalacja podjęła z tą tradycją cichy dialog. Zamiast dosłowności – wybrała poetyckość. Jej ptaki zostały przedstawione w locie, ułożone w harmonijnym szyku, zdają się płynąć tuż pod kopułą, jakby przyciągane przez światło wpadające z zewnątrz.

Architektura w ruchu

Choć pierwotnie zamysł zakładał statyczną kompozycję, architektoniczna rzeczywistość nadała jej życie. Klimatyzacja, która wypełnia przestrzeń chłodnym powietrzem, okazała się nie tyle przeszkodą, co sprzymierzeńcem – wytwarzając wir powietrza, który subtelnie porusza ptakami.

— Początkowo obawialiśmy się działania klimatyzacji. Wydawało się, że ruch powietrza będzie przeszkadzał, że ptaki będą się niekontrolowanie poruszać. A tymczasem… zupełnie przypadkowo stworzyliśmy mobilną instalację. Cała kompozycja zaczyna delikatnie wirować, co daje niezwykły efekt – jakby ptaki naprawdę leciały. To nie było planowane, ale wyszło fenomenalnie

– opowiada Edyta Barańska.

Szklana instalacja w Dubaju autorstwa Edyty Barańskiej

i

Autor: Projekt:: Edyta Barańska, zdjęcia: Artur Walczewski

“Dosłownie mistrzostwo świata”

Za pozorną lekkością kryje się skomplikowana inżynieria. Sama mierząca 24 m wysokości kopuła wymagała stworzenia niestandardowej kratownicy nośnej. 

Pojedyncze ptaki (mające od 20 do 60 cm długości) musiały zostać zawieszone z chirurgiczną precyzją, tak by zachować idealny balans, unikając kolizji i zaburzenia kompozycji.

Prace prowadzone były wyłącznie nocą, aby nie zakłócać dziennego funkcjonowania Dubai Mall. Każda noc to nowy etap montażu, korekt, balansu i prób, a każdy poranek – konieczność przywrócenia wnętrzu jego pierwotnego porządku.

– Dosłownie mistrzostwo świata – zamontowaliśmy te ptaki w ciągu sześciu nocy – mówi z dumą Edyta Barańska. – Dwie z tych nocy były wyjątkowo krótkie – z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę – bo w te dni centrum było czynne do pierwszej w nocy. Pracowaliśmy w tempie, które naprawdę robiło wrażenie.

Światło jako współtwórca

Jednym z kluczowych elementów tego projektu jest światło – zarówno naturalne, jak i sztuczne. Dzięki przezroczystej strukturze kopuły poranne promienie słońca padają pod idealnym kątem na nieregularne powierzchnie ptaków, wydobywając ich organiczną fakturę. 

Wieczorem scena zmienia charakter – instalację ożywia precyzyjnie zaprogramowane oświetlenie LED, ukryte w strukturze kopuły.

Szklane formy odbijają i załamują światło, kreując aurę niemal teatralnego spektaklu. To nieprzewidywalność światła sprawia, że instalacja wygląda inaczej o każdej porze dnia.

Szklana instalacja w Dubaju autorstwa Edyty Barańskiej

i

Autor: Projekt:: Edyta Barańska, zdjęcia: Artur Walczewski

Technika fusingu

Instalacja wykonana została w technice fusingu – jednej z najtrudniejszych i najbardziej wymagających metod obróbki szkła artystycznego. W tym procesie szkło jest formowane na gorąco na specjalnych, otwartych formach. Efektem są nieregularne powierzchnie.

To właśnie te niuanse – nieregularności, mikrozniekształcenia, ledwie uchwytne przejścia kolorystyczne – budują unikalny efekt. W czasach, gdy design bywa zdominowany przez cyfrową precyzję, ręczne rzemiosło Edyty Barańskiej przywraca sztuce jej ludzki wymiar.

Szklana instalacja w Dubaju autorstwa Edyty Barańskiej. Zdjęcia

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Lampy z duszą - oświetlają muzea i mieszkania. To prawdziwe industrialne perełki, które dostają tu drugie życie

Szkło dekoracyjne. Jak szyby ozdobne potrafią odmienić wnętrze?