Fotel Chierowskiego 366 - polski design prosto z lat 60. XX wieku

2017-08-19 12:39

Fotel Chierowskiego 366, często nazywany klasykiem PRL-u, to w istocie klasyk polskiego modernizmu. Wzór fotela z roku 1962 dziś być może jest ceniony jeszcze bardziej niż pół wieku wcześniej – i to nie tylko z powodu sentymentu. Oto, co musisz wiedzieć o fotelu Chierowskiego 366.

Spis treści

  1. Józef Chierowski, autor fotela 366
  2. Mieszkanie w stylu vintage
  3. Fotel 366: ikona polskiego design objawiona przypadkiem
  4. Fotel Chierowskiego 366 dziś: 366 Concept
  5. Mieszkanie w stylu retro

Fotel 366 projektu Józefa Chierowskiego to jedna z ikon designu XX wieku. Znają go chyba wszyscy Polacy starsi niż III RP. Jedni siadywali na nim w mieszkaniu rodziców czy dziadków, inni widywali we wnętrzach gmachów użyteczności publicznej. Wiele egzemplarzy fotela 366 zmiotły mody, jakie przyszły do Polski na fali transformacji – i postmodernizm i modernizm, tyle że w innym, późniejszym wydaniu. Trudno się dziwić: jeszcze do niedawna niczym pan Jourdain, który nie wiedział, że mówi prozą – nie wiedzieliśmy, że otacza nas design. Design, jak w przypadku fotela Chierowskiego, znakomity, mimo że zaklęty w budynki, meble, ceramikę i inne obiekty wykonane często niedbale i z lichych materiałów, a do tego uparcie kojarzący się z niedostatkami i brzydotą okresu Polski Ludowej.

Czytaj też: salon - galeria zdjęć >>>

Józef Chierowski, autor fotela 366

Jedną z gwiazd powojennego polskiego designu powinien być Józef Chierowski (1927-2007). Powinien być, a nie był, bo choć fotel 366 Chierowskiego powstał w niezliczonej liczbie egzemplarzy i naśladownictw, przez długie dekady niewielu odbiorcom kojarzył się z osobą projektanta – socjalistyczny przemysł stawiał na markę zakładów stolarskich, autora pozostawiając w zupełnym cieniu. O nim więc kilka słów.

Józef Chierowski w 1952 roku ukończył studia na Wydziale Architektury Wnętrz wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych, obecnej ASP. Co ciekawe, otrzymał dyplom opatrzony numerem 1 – pierwszy tego rodzaju dokument wydany przez młodą wówczas uczelnię; choć bez wątpienia wpływ na to miała pozycja Chierowskiego na alfabetycznej liście studentów, fakt ten po latach okazuje się znamienny.

Po studiach Józef Chierowski pozostał na macierzystym wydziale. W trakcie swej kariery zawodowej m.in. kierował Katedrą Projektowania Form Przemysłowych oraz Katedrą Architektury Wnętrz, prowadził zajęcia m.in. z zakresu projektowania wnętrz, sprzętu i detalu. Spośród jego realizacji warto wymienić sale Wojewódzkiej Biblioteki Publiczną we Wrocławiu i analogicznej placówki w Kaliszu, a także (wraz z zespołem) wnętrza Zakładu Elektronicznej Techniki Obliczeniowej (ZETO) we Wrocławiu, gdzie powstawały słynne komputery Odra. Twórca zasłynął jednak projektem fotela 366.

Mieszkanie w stylu vintage

Obejrzyj stylowe wnętrza mieszkania w stylu vintage w jednej z warszawskich kamienic!

Fotel 366: ikona polskiego design objawiona przypadkiem

Jako projektant zajmujący się wzornictwem przemysłowym Józef Chierowski związany był m.in. z Dolnośląskimi Fabrykami Mebli w Świebodzicach. To właśnie tam na początku lat 60. XX wieku rozpoczęto produkcję fotela, który stał się później znany jako fotel Chierowskiego 366. Wielka kariera przyszłego "klasyka PRL-u" i ikony polskiego designu zaczęła się jednak nie od zachwytu znakomitym projektem, lecz od wypadku i przypadku.

Wypadek to pożar, który w roku 1962 strawił większość hal zakładów. Przypadkowy zaś okazuje się powód, jaki przesądził o wdrożeniu projektu fotela Chierowskiego. Nie był to zachwyt kadry zarządzającej nad nowoczesną linią i ergonomią siedziska, lecz pragmatyczna ocena, że jako mebel o prostej konstrukcji fotel 366 uda się wprowadzić do produkcji w najszybszym tempie.

Fotel 366 autorstwa Józefa Chierowskiego rzeczywiście ma prostą konstrukcję. Składa się z części tapicerowanej – "łupiny" siedziska zintegrowanego z oparciem, która po rozprostowaniu okazałaby się mieć obrys przypominający trapez o lekko złagodzonych, wyokrąglonych kątach i bokach – oraz ekspresyjnych drewnianych podpór łączących w sobie po dwie zwężające się ku dołowi nóżki rodem jeszcze z lat 50. i charakterystyczny już dla stylu lat 60. podłokietnik o wyoblonym, organicznym kształcie.

Sprawdź też: krzesła – ikony designu >>>

Mebel nie miał ozdób. Tapicerkę fotela 366 ożywiały jedynie guziki pikowania, a części drewniane – widoczne śruby o dość dużych główkach. W pierwotnym projekcie fotela Chierowskiego tych śrub zresztą nie było. Pojawiły się na etapie wdrażania fotela 366 do produkcji – ówczesny polski przemysł meblarski nie dysponował przewidzianymi przez projektanta niewidocznymi mocowaniami.

Tak czy inaczej zgrabne, lekkie i nowoczesne (również z dzisiejszej perspektywy) kształty fotel 366 łączył z wygodą, wynikającą z osiągnięć rozwiniętej już wówczas ergonomii. Nic dziwnego, że szybko stał się rynkowym hitem, produkowanym przez ponad 20 lat w fabryce w Świebodzicach i w innych polskich zakładach we właściwie niezmienionej postaci – poszczególne egzemplarze różnią się właściwie wyłącznie rodzajem tkaniny obiciowej oraz gatunkiem drewna wykorzystanym do wykonania podpór i kolorem lakieru. Jedyny bardziej wyróżniający się wariant fotela 366 tworzą te egzemplarze, w których podłokietniki pomalowano na czarno.

Fotel Chierowskiego 366 dziś: 366 Concept

Zainteresowanie fotelem 366 Józefa Chierowskiego po trzydziestu latach przerwy wróciło w drugiej dekadzie XXI wieku na fali mody na meble vintage i rosnącego zainteresowania polskim designem powojennym. Mebel z lat 60. w pierwszych latach transformacji uznawany za nieciekawy spadek po Polsce Ludowej nagle stał się przedmiotem pożądania. I nic dziwnego – tkanina tapicerska mogła wytrzeć się i wyblaknąć albo zwyczajnie opatrzyć, lakier zmatowieć, cały mebel przez lata użytkowania po prostu zestarzeć, ale doskonały design zestarzeć się nie mógł. Świadczą o tym m.in. nietrudne do znalezienia w internecie przykłady foteli 366 po renowacji – w duchu lat 60. w Polsce, w bardziej zachodnim stylu pop art, ale też w stylu glamour i w najróżniejszych nowych interpretacjach, które dowodzą, że projekt Józefa Chierowskiego jest naprawdę ponadczasowy.

Co ciekawe, fotel 366 znów jest w produkcji. Licencję wyłączną uzyskała firma 366 Concept, która ikoniczny mebel zdecydowała się zaprezentować odbiorcom w pierwotnej, minimalistycznej wersji – z ukrytymi łączeniami siedziska z podporami. Do fotela twórcy związani z 366 Concept doprojektowali korespondujące z nim meble takie jak stolik, sofa, fotel bujany i podnóżek. Meblami z rodziny 366 można więc urządzić niemalże cały salon lub gabinet.

Sprawdź też: stylowe fotele >>>

Mieszkanie w stylu retro

Zapoznaj się z galerią zdjęć mieszkania prosto z lat 60. XX wieku.

Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE