N-design

2009-02-17 1:00

Litera "N" naszego designerskiego alfabetu to marki-giganci: Nokia i Nike. Wzornictwo ich produktów przeznaczone jest dla mas, choć coraz śmielej indywidualizują swoją ofertę.

N-design
Autor: Materiały prasowe firmy NAVONE PAOLA. Jedna z prekursorek mody etno we wnętrzach

NAVONE PAOLA

Jedna z prekursorek mody etno we wnętrzach. Absolwentka Politechniki Turyńskiej, współpracowała z Alessandro Mendinim i Ettore Sottsasem pod szyldem grupy Alchimia. Kocha podróże, zwłaszcza te do krajów Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Przywozi stamtąd setki zdjęć i pomysłów, które wykorzystuje jako inspirację do swojej pracy dla takich marek jak Gervasoni, Casamilano, Alessi, Dada czy Antonangeli. Kolekcja Gray ( na zdjęciu) stworzona dla włoskiej firmy Gervasoni to kwintesencja stylu Paoli Navone: elementy mebli historycznych i etnicznych w nowoczesnym wydaniu. http://www.gervasoni1882.it/

NOUVEL JEAN. Wybitny architekt francuski, ubiegłoroczny laureat nagrody Pritzkera (architektoniczy Nobel), tworzy budynki wyróżniające się ciekawymi fasadami, często w pomysłowy sposób ożywianymi światłem. To pole inspiracji wykorzystał, pracując m.in. nad serią paneli świetlnych dla marki Corian. W małej skali tworzy meble m.in. dla Molteni, Sawaya & Moroni, Unifor, Moroso.  www.jeannouvel.com

NEWSON MARK. Australijczyk znany ze swojego futurystycznego i rygorystycznie technicznego designu. Chętnie sięga po nowoczesne materiały, nie boi się mocnych kolorów. Zaprojektował m.in. prywatny samolot, zegarki i najdroższy mebel świata - szezlong Lockheed Lounge. Znany z kontrowersyjnego stwierdzenia, że projektuje, bo nie lubi żyć w otoczeniu bubli. Lockheed Lounge ( na zdjęciu) aluminowy szezlong Newsona sprzedany na aukcji Sotheby's za 968 tys. dolarów! http://www.marc-newson.com/

NOKIA

Co trzeci telefon komórkowy kupowany na świecie opatrzony jest logo Nokia. Rocznie daje to sumę blisko 5 mln sprzedanych sztuk! Ten gigant rynku generuje jedną piątą fińskiego eksportu, a jego aparaty to przykład klasycznego skandynawskiego designu, kojarzonego z funkcjonalnością, prostotą form, trwałością i wysoką jakością. http://www.nokia.com/

NIKE. Początki były skromne. Rachunek, jaki wystawił założyciel kultowej marki Nike Bill Bowerman za projekt słynnego logo "Swoosh", opiewał na sumę 35 dolarów. Dziś tyle kosztuje jedna para butów tej firmy. Nike to lider nie tylko jeśli chodzi o ilość, ale również o wzornictwo i technologie stosowane w produkcji obuwia i odzieży sportowej. http://www.nike.com/

NYMPHENBURG

Niemiecka manufaktura porcelany jak żadna inna łączy 260 lat rzemieślniczej tradycji z awangardowymi pomysłami współczesnych designerów, takich jak Hella Jongerius, Konstantin Grcic czy Kram/Weisshaar. W tym roku tradycyjne porcelanowe figurki tego producenta "ubrali" słynni kreatorzy mody, m.in. Christian Lacroix i Vivienne Westwood. Porcelana ( na zdjęciu) projekt Helli Jongerius dla manufaktury Nymphenburg to żart z wielowiekowej tradycji. http://www.nymphenburg.com/