Studio projektowe Doshi Levien. Nipa Doshi, Jonathan Levien i użyteczny sensualizm
Spotkanie Wschodu z Zachodem, wielkie uczucie i innowacyjny design. Na styku dwóch kultur Nipa Doshi i Jonathan Levien projektują funkcjonalne meble dla Moroso i innych prestiżowych marek.
Autor: Moroso
Kolekcja mebli wypoczynkowych „My beautiful backside” (Moroso) niecodzienne formy wzięła ze starej indyjskiej miniatury, przedstawiającej księżniczkę siedzącą na podłodze zaścielonej poduszkami. Różnorodność dostępnych form poduch zachęca do indywidualnej aranżacji własnej sofy.
Nipa Doshi wychowała się w Mumbaju. Dzięki temu mogła poznać tradycyjne indyjskie rzemiosło, przede wszystkim tkactwo, ale także wyostrzyć spojrzenie na różnorodność kultur wizualnych świata. Dobre oko do form, kolorów i wzorów zdecydowała się szkolić najpierw w National Institute of Design w Ahmadabadzie, a następnie w londyńskim Royal College of Art. Właśnie tam w 1997 r. poznała Jonathana Leviena, Szkota, który z kolei przeszedł drogę od wykwintnego stolarstwa do projektowania przemysłowego, dzięki czemu zyskał pogłębioną wiedzę o materiałach i procesach wytwórczych.
W życiu obojga fundamentalną cezurą stał się rok 2000. Wtedy Doshi i Levien zdecydowali się na ślub, a zarazem na rozpoczęcie w Londynie wspólnej pracy projektowej. Uzupełniające się kompetencje Doshi i Leviena zaowocowały niezwykłymi meblami, które szybko zyskały światowe uznanie. Co wyróżnia ich projekty? W wywiadzie udzielonym przy okazji poznańskich targów Arena Design wiosną tego roku Nipa Doshi podkreślała, że w projektowaniu tak samo jak funkcjonalność dla obojga ważne jest celebrowanie życia, czyli każdej, nawet pozornie banalnej czynności. Dlatego meble, tkaniny, a nawet wykładziny ich autorstwa wyróżniają się nie tylko unikatowym kształtem czy deseniem, ale także niepowtarzalną kolorystyką i fakturą. Oddziałują na wzrok i dotyk, pomagają poczuć smak życia.