Zdrowa kuchnia – poznaj zasady smacznego i zdrowego gotowania, sprawdź jakie sprzęty warto mieć w kuchni

2020-08-28 11:49 Danuta Awolusi

Na czym polega zdrowa kuchnia? Istnieje kilka ogólnych zasad, ale każdy dietetyk może dorzucić do nich coś od siebie. To, czego możemy być pewni, to unikanie nadmiernej ilości tłuszczu i cholesterolu, spożywanie dużej ilości warzyw i owoców w codziennej diecie, zmniejszenie lub wyeliminowanie przetworzonej żywności i regularność posiłków. Podpowiemy wam, jak wprowadzić powyższe punkty w życie i jakie sprzęty kuchenne AGD mogą wam pomóc w żywieniowej rewolucji.

Zdrowie od kuchni - jak unikać niezdrowych tłuszczów?

Choroby układu sercowo-naczyniowego, choroby układu krążenia i wiele innych problemów zdrowotnych może płynąć właśnie ze spożywania dużej ilości tłuszczów trans. Margaryny, słodycze, smażenie w głębokim oleju, zbyt wiele tłuszczów zwierzęcych (przy każdym posiłku) - właśnie tego trzeba się pozbyć. Alternatywą jest zdrowa kuchnia domowa, w której unikamy smażenia. Co przyda się, by gotować bez tłuszczu?

1. Patelnia z nieprzywierającą powłoką - sprawdzi się tu patelnia teflonowa (z wyższej półki cenowej, aby była wykonana z solidnych materiałów), patelnia z powłoką ceramiczna lub granitową. Dla osób, które nie boją się inwestować w sprzęt kuchenny, dobrą opcją będzie również patelnia miedziana lub żeliwna.

2. Naczynie do gotowania na parze - to może być specjalny garnek lub nakładka w postaci sitka. Mając tak prosty sprzęt pod ręką, możecie przygotować nie tylko warzywa, ale również mięso i ryby.

3. Brytfanka do pieczenia - naczynie z pokrywką, które możemy w całości włożyć do piekarnika, to w kuchni bezcenna rzecz. Pozwala nie tylko gotować bez dodatku tłuszczu, ale niespiesznie dusić potrawy, wydobywając z nich głębię smaku i aromatu. Na wysokości zadania stanie na pewno garnek rzymski, czyli naczynie gliniane, które przed włożeniem do piekarnika na maczamy w wodzie. Wielozadaniowy okaże się garnek ceramiczny, który również możemy włożyć do piekarnika.

Zdrowa kuchnia dla dzieci

Co kochają maluchy? Naleśniki! Patelnia ceramiczna pozwoli wam przygotować dla dzieciaków zdrowe naleśniki z mąki jaglanej lub gryczanej. Wspólne gotowanie z dziećmi zaprocentuje w przyszłości, bo zdrowe nawyki zostają na całe życie. Pozwólcie maluchom kosztować przypraw, mieszać sałatki, wybierać warzywa do zupy. Starsze dzieci mogą też same zblendować sos lub pomóc kroić składniki. Dobra zabawa gwarantowana!

Zdrowa lekka kuchnia - przepisy

Na koniec dwa proste przepisy, które sprawdzą się o każdej porze roku.

1. Pasta ze słonecznika do kanapek. Do tego przepisu będziecie potrzebować ok. 200 g ziaren słonecznika, sok z cytryny, sól do smaku i wybrane dodatki - na przykład suszone pomidory, oliwki, kapary lub zioła (natka pietruszki sprawdzi się doskonale). Słonecznik musi moczyć się w wodzie przez całą noc. Następnie odcedzamy ziarna i wrzucamy je do wysokiego naczynia razem z dodatkami, sokiem z cytryny (ok. 3 łyżki) oraz niewielką ilością wody. Całość trzeba dokładnie zmiksować blenderem ręcznym. Gotową pastę przechowujemy w lodówce.

2. Roladki z piersi kurczaka na parze. Pierś z kurczaka należy wcześniej rozbić na kotleciki, posolić i zostawić w lodówce na minimum 6 godzin. Po tym czasie wybierzcie farsz - to mogą być liście szpinaku, suszone pomidory, grillowanej pieczarki, czy parmezan. Zwińcie roladki i zapakujcie je w folię spożywczą. Ugotujcie na parze (nie dłużej niż 25 minut). Pozwólcie im wystygnąć, a następnie odwińcie z folii. Można je kroić w plastry na kanapki, lub zjeść w całości, jako danie główne.