Sypiące się ściany, zniszczona posadzka, niedobór światła dziennego, trudny do opanowania nieregularny plan. Dominiki i Michała, architektów zaprawionych w bojach na placach budowy, nie przeraziła ta scenografia. Zachwycił ich wysoki sufit (6,30 m), który pozwalał na zbudowanie antresoli, urzekły odsłonięte podpory dachu. Przestrzeń, choć skomplikowana, pozwalała zmieścić wygodne mieszkanie i obszerną pracownię dla duetu projektowego Superpozycja Architekci.
Pierwszym krokiem było rozplanowanie układu tak, aby poszczególne strefy – salon z kuchnią, dwie połączone pracownie, łazienka i sypialnia – zmieściły się pomiędzy ścianami stojącymi pod różnymi kątami. Trzeba było przy tym omijać drewniane słupy i brać pod uwagę skosy. W trakcie prac budowlanych posadzka (dla wyrównania poziomów) została podniesiona niemal o pół metra – teraz z klatki schodowej do mieszkania wchodzi się po schodku.
Wnętrze wymagało doświetlenia, ponieważ istniejące okna oświetliłyby tylko planowaną łazienkę i część pracowni. W połaciach dachu wycięto więc nowe otwory: mniejsze okno u szczytu oraz duże nad salonem i pracowniami. Mieszkanie wypełniło się światłem. Na opartej o belki antresoli zbudowano dużą sypialnię. Prowadzą do niej metalowe spiralne schody wykonane według projektu właścicieli. – Są dość wąskie i nie można po nich biegać, ale biorąc pod uwagę układ ścian i przewodów kominowych to było najlepsze rozwiązanie – przyznaje Dominika, kiedy wspinamy się po krętych stopniach.
Przez szklaną ścianę w sypialni można obserwować z góry strefę dzienną – salon i kuchnię, oraz detale ciesielskiej konstrukcji. Dla podkreślenia klimatu starej kamienicy architekci odsłonili w kilku miejscach cegłę. W salonie została pomalowana na biało i urozmaica jasną strefę wypoczynkowo-telewizyjną, w wersji grafitowej nadaje nieco mrocznego charakteru łazience. By nawiązać do szkieletu więźby dachowej, blaty w jadalni i w łazience oraz rama lustra przy schodach zostały wykonane ze spatynowanego drewna rozbiórkowego z Mazur. W scenerii pełnej przestrzennych i konstrukcyjnych wrażeń prostym białym meblom i skromnym dodatkom – przypadła rola drugoplanowa.
Otwarta kuchnia
Długi blat roboczy i równolegle ustawione wyspa i stół pozwalają wygodnie przygotowywać i serwować potrawy. W miejscu, gdzie skos sufitowy ogranicza swobodę ruchów, zabudowa została obniżona. Dyskretna biel podkreśla urodę drewna.

i
Jadalnia
Stojący przy wyspie kuchennej stół łączy kontrastowe materiały. Właściciele zestawili w jednym meblu nierówne stare drewno z geometryczną podstawą wykonaną ze stali. W tle widać pracownię, a nad nią okno sypialni, która mieści się na antresoli za szybą.

i
Strefa dzienna ma wysokość dwóch kondygnacji. Zamontowanie podwójnych okien połaciowych radykalnie odmieniło wygląd poddasza. Ponury strych zamienił się w przyjazną, świetlistą przestrzeń.
Układanka
Kuchnia i salon ustawione są względem siebie pod kątem. To nie fantazja projektantów, lecz konieczność, podyktowana usytuowaniem ścian. Meblując pokój, należało wziąć pod uwagę również skosy sufitu – żeby nie zderzać się z nimi, np. przechodząc obok stołu.

i
Nic do ukrycia
W mieszkaniu architektów odważnie odsłonięto to, co zwykle się ukrywa: masywne słupy podpierające belki dachu oraz intrygującą, odartą z tynku ścianę – podporę komina, która siłą rzeczy stała się przepierzeniem między drzwiami wejściowymi a pokojem. Na pierwszym planie – wyspa kuchenna wykończona cienkim, eleganckim blatem z termoutwardzalnej płyty HPL (laminatu wysokociśnieniowego).

i
Przerwa w pracy
Pracownia składa się z dwóch pomieszczeń rozdzielonych wnęką, przeznaczoną na kameralny zakątek wypoczynkowy. Ściany wymalowane farbą magnetyczno-tablicową zwykle są zapisane kontaktami do klientów i ważnymi notatkami. Za siedzisko i schowek służy skrzynia z wyszlifowanej i polakierowanej płyty OSB.

i

i
Obserwatorium
Antresolę zamyka przeszklona ściana, która wycisza sypialnię, a przy tym pozwala cieszyć się widokiem salonu z perspektywy więźby dachowej. Stąd najlepiej widać, w jaki sposób nieregularny układ ścian i podpór zdeterminował ustawienie mebli. Jeden ze słupów trzeba było wręcz wbudować w wyspę kuchenną.

i
Sypialnia
Powstała na antresoli. Za łóżkiem mieści się odgrodzona ścianką garderoba. W ciągu dnia, kiedy Dominika i Michał pracują na dole, sypialnia staje się królestwem kotki Mii, która zajmuje tapicerowany fotel.

i
Okno na Śląsk
Dzięki obecności okna można było odważyć się w łazience na ciemne kolory. Grafitowe i szare płytki połączone z bielą oraz starym drewnem stworzyły nastrojowy klimat. Okno mieści się we wnęce między ścianami podpierającymi skośny sufit. Nie było wątpliwości, że tu właśnie powinna stanąć wanna.

i
Gra faktur
Zestawienie pomalowanych na grafitowo cegieł i wiekowego drewna, z którego wykonano blat, dało intrygujący efekt, podkreślony punktowym światłem padającym z betonowego klosza lampki Aplomb. Rury skrywa zabudowa wyłożona płytkami w takim samym kolorze, na jaki pomalowano cegły. Świetnie sprawdza się w roli półki na podręczne kosmetyki.

i
Chcesz mieć w swojej łazience drewniany blat, ale boisz się, czy przetrwa częsty kontakt z wodą? Dowiedz się, jakie drewno jest najlepsze i jak je odpowiednio zabezpieczyć.
1. Wybór drewna. Wilgoć i zmiany temperatury najlepiej znosi drewno stabilne i odporne na zagrzybienie. Dominika i Michał użyli w swojej łazience drewna odzyskowego, zakonserwowanego wiekiem oraz odpowiednio impregnowanego. Z dostępnych na rynku gatunków drewna łazienkowe warunki najlepiej znoszą odmiany egzotyczne (tek, iroko, merbau, doussie i padouk), bogate w naturalne oleje. W kontakcie z wilgocią drewno klejone wykazuje się większą odpornością na wypaczenia od litego.
2. Lakierowanie. Do drewnianego blatu stosuje się lakiery elastyczne – poliuretanowe, uretanowe, uretanowo-alkidowe. Warstwa lakieru ułatwia konserwację i utrzymanie w czystości. Lakier jednak dość szybko się przeciera, jest też mało odporny na wysoką temperaturę. Przed lakierowaniem gatunków egzo-tycznych wymagany jest podkład neutralizujący olejki eteryczne.
3. Olejowanie. Olej do drewna wnika znacznie głębiej w pielęgnowaną powierzchnię (przy olejowaniu na gorąco nawet na 5 mm). Impregnując drewno olejem, zachowujemy jego naturalną fakturę. Blaty olejowane mogą ciemnieć.
Łazienka w parze
Plakaty z serii „Polska” Ryszarda Kai są wyrazem lokalnego patriotyzmu i nawiązaniem do miejsc narodzin Dominiki (Katowice) i Michała (Gliwice). Obok znajduje się obszerna otwarta kabina prysznicowa.

i
Zejście do wody
Architekci obudowali wannę podestem, upraszczając w ten sposób kształt łazienki i nadając jej nowoczesny wyraz. Podest ciągnie się przez całą długość ściany, tworząc praktyczne siedzisko i półkę.

i

Bardzo ważną kwestią jest wybór wysokości. Montaż na poziomie 110–140 cm od podłogi zapewnia bardzo dobre doświetlenie i kontakt wzrokowy z otoczeniem, spełniając wymagania stawiane przez przepisy budowlane. Rozmiar okna powinien uwzględniać rozstaw krokwi – to pozwoli na łatwy i szybki montaż oraz zapewni stabilność konstrukcji. Gdy okno połaciowe jest jednak większe lub gdy rozstaw krokwi jest nieregularny, okno ustawia się tak, by wyciąć fragment tylko jednej krokwi. W tym wypadku poniżej i powyżej okna montuje się wzmocnienia, tzw. wymiany. Warto pamiętać, że stosując kilka mniejszych okien umieszczonych w różnych punktach dachu uzyskamy dużo lepsze efekty świetlne niż przez zastosowanie jednego dużego okna.