Meble ludwikowskie: jak uzyskać efekt "Szwedzkiego błękitu" na stylowych meblach?
Powracająca moda na XVIII-wieczne meble w stylu Ludwika Filipa i ich pastelowe wykończenie, sprzyja twórczemu malowaniu mebli i podejściu do odmiany wnętrz tą metodą. Jeśli w dodatku pasjonujemy się domowymi sposobami odnawiania mebli, pokusić się możemy o metodę nieco bardziej pracochłonną, za to ze spektakularnym efektem! Sprawdź jak uzyskać efekt "Szwedzkiego błękitu" na stylowych, malowanych meblach!
W odróżnieniu od współcześnie preferowanych metod nanoszenia farby bezpośrednio na zagruntowane drewno, zastosowanie przepisu na „Szwedzki błękit” pozwoli nam na wydobycie z mebla subtelnego efektu wizualnego, rodem z XVIII-wiecznych pracowni stolarskich. Nanosząc i wygładzając poszczególne warstwy gesso (gruntem), XVIII-wieczni rzemieślnicy doprowadzali powierzchnię mebla do doskonałości, uzyskując przez to finalny, nie do podrobienia efekt głębi. Co więcej – metoda ta jest w całości odwracalna, stąd bezpiecznie stosować ją możemy nawet na rodzinnym antyku, stanowiącym pokoleniową pamiątkę rodzinną.
Meble ludwikowskie: "Szwedzki błękit"
Zastosowanie własnoręcznie przygotowanej wodnej tempery klejowej pozwala na uzyskanie starego wyglądu mebla, choć dla pełniejszego efektu warto uprzednio nałożyć na jego powierzchnię jeszcze kilka warstw gruntu. W ostatnim etapie na zagruntowaną i pomalowaną powierzchnię, nakładamy kolorowy wosk - posłuży on imitacji naturalnej patyny mebla. Stosowanie tej metody (uważając, by zbyt duża jej ilość nie odmieniła koloru mebla w bardziej współczesny i groteskowy) zmienia w interesujący sposób odcienie nakładanych kolorów. „Szwedzki błękit” to kolor półcieni, w którym odcień niebieski przechodzi w szary lub brudnozielony. Jak go uzyskać?
Meble ludwikowskie: przepis na "Szwedzki błękit"
Do rozrobienia mikstury i koloru, za pomocą którego uzyskamy efekt "Szwedzkiego błękitu" na meblach, potrzebować będziemy następujących materiałów (ilości podane zostały w proporcjach dla 1 m²):
Materiały na pierwszą warstwę:
- 100 ml gruntu (gesso),
- 100 ml kleju do zagruntowania,
- 50 ml wody,
- gwasze (po 1 szczypcie): czarna sadza, ugier żółty, sjena naturalna.
Materiały na drugą warstwę:
- 100 ml gruntu (gesso),
- 100 ml kleju do zagruntowania,
- 50 ml wody,
- gwasze: czarna sadza – 1 szczypta, błękit pruski – 1 kropla, sjena naturalna – 1 kropla (ewentualnie).
Wosk do postarzania:
- 50 ml wosku bezbarwnego,
- 1-1,5 łyżeczki pigmentu sjena naturalna,
- ½ łyżeczki trypli lub pigmentu czarna sadza,
- ½ łyżeczki benzyny lakierniczej (jeśli trzeba pracować z detalami).
Narzędzia:
- żaroodporne naczynie,
- 2 zamykane pojemniki,
- 2 spodki,
- pędzel 25 mm,
- 2 arkusze białego papieru,
- czysta lniana szmatka,
- maseczka (niezbędna do pracy z pigmentami w proszku)
- szczotka do butów,
- szmatka bawełniana (bez kłaczków).
"Szwedzki błękit" KROK PO KROKU: przygotowujemy pierwszą warstwę
→ Do jednego z pojemników włóż przygotowany grunt i podgrzany klej do gruntowania. Dobrze wymieszaj. Stopniowo dodawaj po odrobinie (!) wody, intensywnie mieszając, aż do uzyskania konsystencji chudej śmietany.
→ Wymieszaj gwasze na jednym ze spodków. Dodaj odrobinę wody (lepiej mniej jak więcej!) i starannie wymieszaj.
→ Przygotowaną na spodku farbę wymieszaj z podgrzaną masą (grunt z klejem). Gdy wystygnie, sprawdź konsystencję mikstury (tempera klejowa powinna delikatnie drżeć po dotknięciu jej palcem, ale nie powinna mieć konsystencji gumy).
→ Wypróbuj kolor na białej kartce i poczekaj 2-4 godziny aż całkowicie wyschnie. Po wyschnięciu powinien mieć odcień ciemnoszary. W międzyczasie przechowaj przygotowaną masę w zamkniętym pojemniku w lodówce. Jeśli odcień wyschniętej „próbki” nam odpowiada, możemy przystąpić do kolejnego etapu. Jeśli nie – tylko na tym etapie możemy zmienić jego kolor, dodając chcianą ilość rozpuszczonej farby (gwaszy).
→ Rozgrzej masę w gorącej wodzie i nanieś pędzlem obfitą, nierówną warstwę na powierzchnię pokrytą gruntem. Drobne nierówności podkreślą efekt postarzenia. Całość pozostaw do całkowitego wyschnięcia na ok. 2-4 godziny.
"Szwedzki błękit" KROK PO KROKU: przygotowujemy drugą warstwę
→ W analogiczny sposób jak przy pierwszej warstwie, nadaj kolor nowej porcji masy gruntowo-klejowej. Dodaj w ten sam sposób rozpuszczonego gwaszu w kolorze czarnej sadzy i błękitu pruskiego (błękit pruski to bardzo silny kolor, dlatego dodawaj go ostrożnie, w maleńkich ilościach).
→ Zrób próbę koloru na drugiej kartce papieru (chcąc uzyskać kolor bardziej niebiesko-szary, dodaj więcej pigmentu czarnej sadzy; chcąc podbić efekt „starości” koloru, dodaj odrobinę pigmentu sjeny naturalnej).
→ Nanieś pędzlem drugą warstwę barwionej masy, tym razem cieńszą. Odczekaj kolejne 2-4 godziny do wyschnięcia.
Efekt po wyschnięciu obu naniesionych warstw będzie prawdziwie niepowtarzalny! Powodzenia!
Zobacz też: Jak namalować wzór na komodzie KROK PO KROKU [WIDEO]
