Spis treści
Pierwszy kontakt z żywicą
Droga Anastazji (ig: anastasia_resin_art) do zawodowej twórczości nie zaczęła się od planu biznesowego ani od specjalistycznych kursów. Początkiem była zwyczajna, ludzka ciekawość.
– Zawsze marzyłam o zawodzie kreatywnym. Kilka lat temu zobaczyłam na Instagramie ciekawy filmik, na którym pewna dziewczyna składała piękne przedmioty z nietypowego materiału. Wówczas nie wiedziałam jeszcze, co to jest, ale naprawdę podobał mi się ten proces. Zaczęłam szukać informacji i dowiedziałam się, że produkty te wykonane są żywicy epoksydowej i tak właśnie rozpoczęła się moja twórcza podróż.
Artystka wspomina, że samodzielny proces zdobywana wiedzy w tym obszarze opierał się na metodzie prób i błędów. Nie brakowało nietrafionych eksperymentów, nietrwałych odlewów czy źle dobranych barwników. Aby zrozumieć, jak pracować z żywicą, potrzebny był ogrom pracy, ale etap końcowy wynagrodził jej poświęcony trud.
Codzienność bez romantyzowania
– Wybrałam żywicę epoksydową, ponieważ ten materiał daje na pierwszy rzut oka nieograniczone możliwości – tłumaczy Anastazja.
Jednak za tą artystyczną swobodą kryje się wymagająca rzeczywistość. Twórczość z żywicą w praktyce nie przypomina lekkiego hobby, lecz zajęcie na pełny etat, wymagające długich godzin pracy, fizycznej precyzji i skrupulatnego planowania.
– Mój typowy dzień pracy trwa około 10–12 godzin. Zaczynam od planu, potem zajmuję się zamówieniami: wlewam żywicę do form, szlifuję, nakładam warstwę ochronną, wszystko dokumentuję zdjęciami lub filmami. Na koniec dnia pakuję i wysyłam gotowe projekty – opisuje artystka
Przeczytaj także: Wykorzystała architekturę, by stać się lepszą artystką. Z wizytą w pracowni Marley
Rytm pracy narzuca sam materiał i specyfika pracy z nim.
To prawda, nie mogę powiedzieć, że praca z żywicą epoksydową daje całkowitą swobodę twórczą. Nadal obowiązują pewne zasady i ograniczenia. Żywica epoksydowa jest materiałem bardzo kapryśnym i wymaga odpowiednich warunków, dotyczy to nie tylko temperatury i wilgotności. Tym materiałem można wypełniać wyłącznie suche przedmioty, a do barwienia można stosować tylko specjalne barwniki. Z kolei do odlewania lepiej jest używać form silikonowych, ponieważ żywica może przyklejać się do innych materiałów.
- wyjaśnia i dodaje:
- Ponadto bardzo trudno jest zachować wyraźne linie i wykonać konkretny rysunek. Oczywiście warto wspomnieć także, że należy zachować środki ostrożności, gdyż żywica w postaci płynnej jest toksyczna. Ale choć praca z tym materiałem często wiąże się z trudnościami, to najważniejsze jest, aby pamiętać, że każdy produkt wykonany z żywicy można naprawić. Najważniejsze to mieć wiedzę i pokłady cierpliwości.
Realizacja jednego zamówienia zajmuje od 5 do 12 dni. Zawsze przed rozpoczęciem pracy nad nowym projektem najważniejsze jest dla Anastazji uzgodnienie z klientem wszystkich szczegółów zamówienia, koloru, kształtu czy specjalnych życzeń projektowych, a także zamawianie materiałów.

i
Eksperymenty i inspiracje
Mimo pracy z wymagającym materiałem to właśnie eksperymenty dają Anastazji najwięcej satysfakcji. Część inspiracji pochodzi od innych twórców, część rodzi się z własnych pomysłów.
– Wiele projektów i technik wymyślałam sama, lubię pracować z nietypowymi kształtami i tworzyć ciekawe połączenia kolorów i wzory. Nie chcę powtarzać pracy innych artystów, chcę stworzyć coś nowego, czego jeszcze nie ma w Polsce – zaznacza.
Jej dzieła powstają w wielu technikach, z wykorzystaniem różnych barwników na przykład: past pigmentowych, tuszy alkoholowych czy perłowych pigmentów.
Jako elementy dekoracyjne wykorzystuję nie tylko suszone kwiaty, ale także różnego rodzaju kamienia naturalne, brokat, szkło, płatki złota, srebra i wiele innych. Przed rozpoczęciem pracy nad nowym projektem najpierw szkicuję plan i szczegółowo rozważam każdy szczegół: kolor, wzór, elementy dekoracyjne, albo układam kompozycje kwiatów.
Zdarza się, że inspiracja do powstania jakiegoś dzieła wynika z czysto praktycznej decyzji – dostępnych materiałów albo konkretnego zamówienia klienta. Obecnie artystka pracuje nad nową kolekcją zestawów do serwowania w kształcie owoców – cytryny, gruszki, figi czy granatu.
Plany na przyszłość
Choć na co dzień Anastazja tworzy głównie funkcjonalne przedmioty, myśli coraz częściej o sztuce w dużych formatach i w tym kierunku tworzy pierwsze prace:
- Odkąd pamiętam, zawsze interesowałam się rysunkiem. Kiedyś malowałam farbami olejnymi i poświęciłam temu dużo czasu, po czym zaczęłam doskonalić malarstwo akrylowe. Ostatnio pomyślałam, że byłoby bardzo ciekawie i nietypowo połączyć te dwa kierunki - farby akrylowe z żywicą. Na szczęście te materiały dobrze z sobą współgrają. Taka technika daje mi możliwość wcielania w życie najbardziej oryginalnych pomysłów klientów i tworzenia naprawdę wyjątkowych produktów - wyjaśnia i dodaje:
– Moim głównym celem i marzeniem jest tworzenie strukturalnych obrazów 3D do wnętrz. Myślę, że ten kierunek da mi pełną swobodę twórczą i nieograniczone możliwości realizacji jeszcze najbardziej zaawansowanych projektów – podkreśla.
Anastazja marzy więc o pracy nad obrazami łączącymi malarstwo z rzeźbą, zegarami o nietypowych kształtach i wykorzystaniu pasty strukturalnej. To projekty wymagające czasu i dalszego rozwoju, ale też takie, które mogą stać się wyróżnikiem jej twórczości.
Anastasia Art - zdjęcia
Zobacz także: Joanna zatapia w żywicy wspomnienia. "Pierwszą pracę tworzyłam z łysą głową w garażu"