Jak zacząć ćwiczyć w domu? Pierwsze kroki

Domowa siłownia
Autor: oneinchpunch / GettyImages

Regularna aktywność fizyczna sprzyja utrzymaniu organizmu w znakomitym zdrowiu. Dodatkowo pomaga zachować piękny wygląd i zgrabną sylwetkę. Jeśli więc chcemy o siebie zadbać, do codziennej rutyny koniecznie wprowadźmy treningi. Jak prawidłowo ćwiczyć w domu?

Ćwiczenia w domu dla początkujących – zalety domowych treningów

Jeśli dopiero rozpoczynamy naszą przygodę ze sportem, koniecznie rozważmy ćwiczenie w domu. Takie treningi mają bowiem wiele zalet, a jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, staną się one nieodłączną częścią naszej codzienności. Sprawdźmy więc, dlaczego ćwiczenia w domu są opcją godną rozważenia:

  • Oszczędność pieniędzy – chodzenie na siłownię lub zajęcia grupowe to bardzo dobre formy aktywności, jednak wymagają od nas często niemałych nakładów finansowych. Ćwiczenia w domu można natomiast wykonywać za darmo lub narażając się jedynie na jednorazowe wydatki podczas szykowania domowej siłowni lub miejsca do ćwiczeń fitness w domu.
  • Oszczędność czasu – siłownia lub klub fitness znajdują się daleko od miejsca zamieszkania? W takim razie do codziennego treningu należy doliczyć też czas na dotarcie i powrót z takiego miejsca. W domu natomiast poświęcamy treningowi dokładnie tyle czasu, ile trwają ćwiczenia.
  • Ćwiczymy, kiedy chcemy – w domu nic nas nie ogranicza. Możemy trenować, oglądając ulubiony serial lub wiadomości, w przerwie w pracy lub nauce albo też zaraz po przebudzeniu. Co więcej, możemy łatwiej mobilizować się do krótkich, 20-minutowych ćwiczeń, gdy jesteśmy „zawaleni” robotą.
  • Dla każdego – jeśli nie lubimy „klimatu” siłowni albo krępujemy się wykonywać trening przy innych osobach, ćwiczenia w domu to strzał w dziesiątkę!
  • Bez wymówek – mając możliwość ćwiczenia w domu, nie zniechęcimy się do treningu padającym na zewnątrz deszczem lub szalejącą wichurą.

Jak przygotować miejsce do ćwiczeń w domu?

Aby zachować regularność ćwiczeń w domu, powinniśmy stworzyć stałe miejsce, w którym będziemy wykonywali treningi. Jeśli decydujemy się na ćwiczenia aerobowe w domu i kupno sprzętu – rowerka, bieżni, orbitreka czy ergometru – postarajmy się, by nie trzeba było go za każdym razem wyciągać i rozkładać, bo to mogłoby nas zniechęcać. Podobnie ma się sprawa z ławeczką do podnoszenia ciężarów lub robienia brzuszków.

Ćwiczenia fitness w domu są natomiast mniej wymagające – tutaj wystarczy nam lustro i mata do treningów. Jest to więc lepsza opcja dla tych, którzy nie mają miejsca na stworzenie domowej siłowni. Warto także wyposażyć się w takiej sytuacji w prosty i kompaktowy sprzęt – ćwiczenia w domu z hantlami czy skakanką mogą przynieść zadziwiające efekty.

Jeśli mieszkamy z rodziną lub współlokatorami, powinniśmy zadbać o to, by nasze miejsce od ćwiczeń było odosobnione i pozwalało nam się skupić. Nie zawsze jest to możliwe, ale z pewnością ułatwiłoby nam zachowanie regularności i poczucia swobody w czasie treningu.

Kto może i powinien ćwiczyć w domu?

W domowych treningach najpiękniejsze jest to, że może je wykonywać dosłownie każdy z nas. Najważniejsze jednak, by plan aktywności fizycznych dopasować do naszych potrzeb, możliwości i oczekiwanych efektów. Inaczej bowiem będą wyglądały ćwiczenia w domu dla otyłych, a inaczej treningi wykonywane przez osoby, które od lat dbają o swoją kondycję. Z kolei ćwiczenia w domu dla kobiet i mężczyzn nie muszą się niczym różnić, więc to także świetny pomysł na wspólne spędzanie czasu dla mieszkających ze sobą par.

Warto zapoznać się z ćwiczeniami w domu dla seniorów i dla dzieci, by pomóc w uaktywnieniu się także bliskim nam członkom rodziny. Pamiętajmy bowiem, że często ćwiczenia w domu są potrzebne, by uporać się z bólami kręgosłupa lub skoliozą, a także, by usprawnić kończyny np. po złamaniach.

Co jeszcze warto wiedzieć o ćwiczeniu w domu?

Jeśli przygotowaliśmy sobie miejsce do ćwiczeń w domu, ale nadal nie wiemy, jak zacząć trenować, możemy sięgnąć po pomoc – bez wychodzenia z mieszkania! Zapoznajmy się z programami trenerów online, których nagrania możemy włączać i naśladować wykonywane przez nich ćwiczenia.

Inną opcją jest zainstalowanie aplikacji do ćwiczeń w domu na naszych telefonach. Warto także zaopatrzyć się w opaskę sportową, która będzie zapisywała nasze osiągnięcia i postępy treningowe, jednocześnie mobilizując nas do dalszej pracy. Dbanie o zdrowie i kondycję w domowym zaciszu jest wyjątkowo łatwe dzięki nowoczesnym technologiom.

NOWY NUMER

W kwietniowym numerze M jak Mieszkanie szykujemy się do Wielkanocy. Porządki? Gotowanie? Nie tym razem. Tegoroczne święta witamy pięknie udekorowanym domem.

Kup dostęp od 1 zł
M jak Mieszkanie - Kwiecień 2021