Dworzec w Wolsztynie przeszedł metamorfozę! Jak odmienili go poznańscy architekci?

2024-01-15 12:28

Wolsztyn to miasto w woj. wielkopolskim, które jako jedyne w Europie posiada czynną parowozownię obsługującą regularny ruch pasażerski. Od 2020 roku ma też dworzec, który stał się architektoniczną perełką! Zintegrowane Centrum Komunikacyjne zaprojektowała pracownia PL.architekci. Przemianę budynku z lat 50. prezentujemy w cyklu „Metamorfozy na Plus”.

Spis treści

  1. Dworzec w Wolsztynie. Budynek z lat 50. przeszedł metamorfozę
  2. Nawiązanie do historii i nowoczesność
  3. Dworzec w Wolsztynie zyskał nowe funkcje
  4. Podróżowanie stało się komfortowe
  5. Powiązanie z miastem i przestrzeń miastotwórcza
  6. Nowoczesny plac dworcowy w Wolsztynie
  7. Architekci z Poznania z licznymi nagrodami
  8. Metamorfozę doceniają mieszkańcy i turyści
  9. Inne „Metamorfozy na Plus”. Zobacz najbardziej spektakularne przemiany!

Dworzec w Wolsztynie. Budynek z lat 50. przeszedł metamorfozę

W mieście znanym na całym świecie z parowozów brakowało tylko reprezentacyjnego dworca. Istniejący budynek z lat 50., chociaż był wpisany do ewidencji zabytków, rokrocznie niszczał i niemal całkowicie został zamknięty.

Dawniej budynek należał do PKP, jednak kilka lat temu sprzedano go prywatnym inwestorom. Co więcej, w Wolsztynie brakowało dworca autobusowego – stary dworzec został sprzedany prywatnemu inwestorowi i od tej pory autobusy parkowały na ulicy.

– Dopiero zmiana włodarzy miasta, odzyskanie budynku dworca przez gminę oraz konkurs architektoniczny na Zintegrowane Centrum Komunikacyjne zapoczątkowało zmianę tego miejsca – wskazuje architekt Bartłomiej Bajon z nagradzanej pracowni architektonicznej PL.architekci.

Dworzec w Wolsztynie przed remontem
Autor: archiwum PL.architekci Link: Kliknij, aby powiększyć

Nawiązanie do historii i nowoczesność

Architekci podkreślają, że cały koncept nowego węzła komunikacyjnego opiera się na bardzo silnym kontraście i kontekście:

  • istniejącego modernistycznego dworca, nawiązań do historii w postaci parowozów i czynnej parowozowni,
  • nowoczesnej, ekspresyjnej linii zadaszeń i nowoczesnych elementów małej architektury.

Ich zdaniem to właśnie dialog nowoczesnej architektury z tradycją i historią, a nie pójście w pastisz pseudohistoryzującej architektury sprawia, że to miejsce staje się zapamiętywane, charakterystyczne i unikatowe: „że podkreśla się w mocny sposób upływ historii przy jednoczesnym wykorzystaniu nowoczesnych środków wyrazu”.

Wszystkie nowe zabudowy są utrzymane w kolorystyce czarno-czerwonej (nawiązanie do koloru parowozów) i wykonane ze stali.

– W cyklu „Metamorfozy na Plus” prezentujemy przedsięwzięcia, dzięki którym zapomniane historyczne obiekty i wnętrza otrzymują drugie życie za sprawą pasjonatów, racjonalnych biznesmenów, rzetelnych samorządowców, czy wreszcie – niespokojnych dusz... Wszyscy oni ożywiają dzięki swoim wizjom dorobek umysłów i rąk pokoleń architektów, inwestorów i budowniczych, którzy na placu budowy zostawili przed laty nadzieję, że ich dzieło ucieszy w odległej przyszłości jeszcze niejedno oko...

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Wolsztynie
Autor: Nate Cook/PL.architekci Link: Kliknij, aby powiększyć

Dworzec w Wolsztynie zyskał nowe funkcje

Podstawową funkcją nowego obiektu jest obsługa ruchu podróżnych komunikacji kolejowej i autobusowej. Wcześniej dworzec służył jedynie obsłudze komunikacji kolejowej. Głównym problem było więc wyeliminowanie barier architektonicznych w istniejącym budynku i połączenie go z peronami komunikacji kolejowej oraz autobusowej.

W tym celu stary budynek został otwarty komunikacyjnie nie tylko w kierunku peronów kolejowych, ale również na zaprojektowany plac autobusowy oraz ulicę Dworcową. Różnice wysokości wewnątrz obsługuje nowa klatka schodowa oraz pion z przelotową windą; na zewnątrz z kolei różnicę wysokości wyeliminowano, projektując rampy poprzecinane schodami.

– Taki kaskadowy charakter służy nie tylko pokonywaniu wysokości, ale jest również atrakcyjnym i niebanalnym miejscem oczekiwania podróżnych. Może być również wykorzystywany jako platforma widokowa w czasie parad parowozów – tłumaczą architekci.

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Wolsztynie
Autor: Nate Cook/PL.architekci Link: Kliknij, aby powiększyć

Podróżowanie stało się komfortowe

Bardzo ważny jest również komfort podróżnych. Dlatego architekci zaprojektowali wiatę nad peronem, która płynnie przechodzi w zadaszenie w części obsługi komunikacji autobusowej – tworząc wizualnie i architektonicznie jedną całość.

Peron kolejowy połączono komunikacyjnie z zatokami dla autobusów. Dla obsługi komunikacji autobusowej zaprojektowano plac manewrowy z czterema peronami dla mniejszych busów i dwa dla autobusów. Przed samym budynkiem dworca zlokalizowano miejsca postojowe.

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Wolsztynie
Autor: Nate Cook/PL.architekci Link: Kliknij, aby powiększyć

Powiązanie z miastem i przestrzeń miastotwórcza

Dzięki metamorfozie dworca ulica Dworcowa została uporządkowana. Jak zauważają architekci, istniejąca wokół dworca współczesna zabudowa jest dość chaotyczna i pozbawiona szczególnych walorów architektonicznych.

– Nowy dworzec miał być wizytówką miasta nie tylko dla przyjezdnych turystów – pierwszy kontakt z miastem – ale przede wszystkim miał być nowoczesnym i przyjaznym pasażerom węzłem przesiadkowym – zaznaczają.

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Wolsztynie
Autor: Nate Cook/PL.architekci Link: Kliknij, aby powiększyć

Jak dodają poznańscy architekci, całe założenie zastało tak zaprojektowane, by nie przytłaczało skalą. Zadaszenia niemal okalają cały stary budynek i wychodzą w przestrzeń ulicy: są zadaszeniem peronu kolejowego i autobusowego, daszkami nad wejściem do budynków czy wiatami na rowery i taksówki.

– Przestrzeń ta dopasowana jest do skali miasta i zabudowy sąsiedniej. Wiaty zaprojektowano na rożnych poziomach, przez co nie dominują – zwłaszcza od strony ul. Dworcowej – i płynnie przechodzą w ulicę – zauważają.

Nowoczesny plac dworcowy w Wolsztynie

Przed budynkiem od strony ul. 5 stycznia zaprojektowano ogólnodostępny plac dworcowy z zegarem w postaci dominanty przestrzennej. To tu zlokalizowano w ramach kolejnego zadaszenia całodobową toaletę i parking rowerowy.

Wśród ławek i donic z drzewami zaprojektowano miejsce na tablice informacyjne. W całym założeniu pojawiają się te same materiały wykończeniowe i mała architektura.

Architekci z Poznania z licznymi nagrodami

Bez wątpienia metamorfoza dworca w Wolsztynie jest imponująca. PL.architekci zostali niejednokrotnie docenieni. Otrzymali następujące nagrody:

  • GRAND PRIX, Nagroda Architektoniczna Województwa Wielkopolskiego NAWW, konkurs organizowany przez Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP odział Poznań,
  • NAGRODA w kategorii BUDYNEK UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ, Nagroda Architektoniczna Województwa Wielkopolskiego NAWW, konkurs organizowany przez Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP odział Poznań,
  • NOMINACJA, Nagroda Roku SARP 2021 w kategorii BUDYNEK W PRZESTRZENI DZIEDZICTWA, konkurs organizowany przez Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP.

Metamorfozę doceniają mieszkańcy i turyści

O metamorfozie dworca pozytywnie wypowiada się również burmistrz Wolsztyna, Wojciech Lis. To właśnie za jego kadencji obiekt przeszedł tę genialną przemianę. Wkrótce na ulicy Dworcowej położony zostanie także nowy asfalt. 

– Wolsztyński dworzec stał się wizytówką miasta. Widzą to mieszkańcy, ale też odwiedzający turyści. Świetnym przykładem jest Parada Parowozów, która po trzech latach przerwy związanej najpierw z pandemią koronawirusa, a później z remontem stacji kolejowej – wróciła do kalendarza imprez. Wielu turystów z kraju i zagranicy zobaczyło dworzec w nowej odsłonie po raz pierwszy. Wszyscy byli pod ogromnym wrażeniem! – komentuje burmistrz Wolsztyna, Wojciech Lis.

  • Źródło: informacja PL.architekci
  • Projekt: PL.architekci | www.plarchitekci.pl | www.facebook.com/plarchitekci
  • Autorzy: PL.architekci, architekci Bartłomiej Bajon, Katarzyna Cynka – Bajon, Bartosz Stanek
  • współpraca, koncepcja: Joanna Sypniewska, Magdalena Santysiak
  • Autor budynku z 1957: Kazimierz Serowski
  • Konstrukcja: Pracownia Projektowa Jacek Kryske: Jacek Kryske, Patryk Kasprzycki
  • Branże: TMI Tomasz Murawa (instalacje wod-kan), SPPoprawa (instalacje elektryczne),
  • AZ Projekt (branża drogowa)
  • Powierzchnia zabudowy: 2103 m² (łącznie z zadaszeniami)
  • Powierzchnia użytkowa: 1115 m²
  • Projekt: 2017–2018
  • Realizacja: 2019–2020
  • Zdjęcia: Nate Cook
  • Inwestor: Gmina Wolsztyn
  • Generalny Wykonawca: DANA - BUD
  • Koszty: 12,8 mln zł brutto, w tym 4,2 mln ze środków UE
Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Wolsztynie
Autor: Nate Cook/PL.architekci Link: Kliknij, aby powiększyć

Inne „Metamorfozy na Plus”. Zobacz najbardziej spektakularne przemiany!

W naszym cyklu „Metamorfozy na Plus” odwiedzamy miejsca, w których współcześni wizjonerzy i inwestorzy przywracają do świetności dorobek swoich poprzedników. Do tej pory zwróciliśmy uwagę na:

Lampy z duszą. Radosław Nakonowski daje industrialnym perełkom drugie życie

ZOBACZ TAKŻE:

Nasi Partnerzy polecają