Ergonomiczne miejsce do pracy w domu – jak je urządzić?

2020-10-13 12:04 Danuta Awolusi
Domowe biuro
Autor: Unsplash.com @gbeaudry

Ergonomia pracy to nie luksus, ale konieczność, jeżeli zależy wam na zdrowym kręgosłupie i wydajnej pracy. Praca zdalna wymaga od nas często urządzenia domowego biura od podstaw. To dobra okazja, by zrobić to porządnie. Zarówno dorośli, jak i dzieci, muszą przestrzegać kilku prostych zasad. Warto się przyłożyć, by mieć lepsze samopoczucie. W co najlepiej zainwestować?

Uchwyt na monitor i podstawka pod laptop

Jeżeli pracujecie na laptopie, siłą rzeczy musicie się garbić, a wasza głowa cały czas spogląda w dół, obciążając kark. Monitor nie jest na wysokości wzroku, co wymusza na was niewygodną, na dłuższą metę, pozycję ciała. Aby rozwiązać ten problem, możecie skorzystać z kilku rozwiązań.

Biurkowy uchwyt na monitor zewnętrzny. Podłączenie zewnętrznego monitora do laptopa nie jest trudne, a sam uchwyt to koszt kilkudziesięciu złotych. Dzięki temu, nie będziecie musieli się schylać, bo monitor będzie zawieszony na odpowiedniej wysokości.

Uchwyt pod laptop. Działa na tej samej zasadzie, co uchwyt do monitora. Laptop wisi w powietrzu, oparty o specjalną, w pełni bezpieczną podstawkę. Pełni funkcję monitora, a wy korzystacie z zewnętrznej klawiatury.

Stolik pod laptop. Bardzo tanie i proste rozwiązanie, bo w przypadku składanego stolika nie musicie nic przymocowywać do biurka. Sama podstawka jest lekka i przenośna, więc z łatwością zabierzecie ją ze sobą do biura. Podstawki pod laptop wykonane są z plastiku, aluminium, a czasem z metalu lub szkła. Dzięki łatwemu składaniu lub rozkładaniu, bez trudu zainstalujecie podstawkę w dowolnym miejscu w taki sposób, aby monitor znajdował się na wysokości waszego wzroku. Koniecznie będzie podpięcie klawiatury zewnętrznej, aby móc wygodnie pisać.

Biurko z regulowanym blatem

Możliwości pracy na stojąco to znakomita opcja dla wszystkich, którzy siedzą przy biurku więcej niż pięć godzin. Na rynku znajduje się wiele ofert elektrycznych biurek, gdzie blat podwyższa się za pomocą przycisku. To spory wydatek, bo za biurko elektryczne zapłacicie ponad dwa tysiące złotych, za to korzyści zdrowotne, płynące z tego rozwiązania są warte tej ceny. Tańszą alternatywą będzie biurko z ruchomym blatem, podnoszonym za pomocą korbki (ok. ośmiuset złotych). W tym wypadku możecie zamówić blat o dowolnej długości i szerokości, dostosowując miejsce pracy do indywidualnych potrzeb.

Mata do stania przy biurku. Kupując biurko do pracy na stojąco, mata naprawdę się przyda. Wpływa na poprawę krążenia krwi, dzięki czemu nogi mniej bolą, a ryzyko wystąpienia żylaków jest mniejsze. Poza tym, stanie jest bardziej komfortowe i mniej obciążające dla kręgosłupa.

Podnóżek pod biurko. Prosty gadżet, ale pełniący ważne zadanie w ergonomicznym miejscu pracy. Podnóżek biurowy poprawia pozycję ciała, pozwala wygodnie oprzeć stopy i, podobnie jak mata antyzmęczeniowa do stania, poprawia krążenie.

Poduszka sensomotoryczna do siedzenia

Jeżeli nie chcemy inwestować w drogi fotel, poduszka sensomotoryczna będzie dobrym rozwiązaniem. Koryguje wady postawy w trakcie długotrwałego siedzenia, wzmacniając przy okazji mięśnie brzucha i grzbietu (co oczywiście nie zastąpi ćwiczeń!). Dzięki poduszce siedzimy dynamicznie, czyli cały czas wykonujemy mikro ruchy, zmniejszając ucisk na rdzeń kręgowy.

Ergonomiczny fotel biurowy. Siedzenie nigdy nie będzie zdrowe, ale może mieć lepszą jakość. Fotel rehabilitacyjny biurowy, czy po prostu fotel erogeniczny został wymyślony w taki sposób, aby jak najlepiej podpierać plecy, wymuszać prostą postawę i odciążać odcinek lędźwiowy. Niektóre modele wyposażone są w ruchome siedziska, które działają, jak piłka do fitnessu. Oczywiście za porządny fotel ergonomiczny trzeba zapłacić, od 1500 do nawet 5000 zł (są i droższe modele), ale na dłuższą metę ten wydatek się zwraca, a plecy mniej bolą.

Klękosiad (klęcznik do biurka)

Brzmi ciekawie, prawda? Rzeczywiście, klękosiad, czyli krzesło do klęczenia, wygląda trochę dziwnie, ale w rzeczywistości to świetna alternatywa dla tradycyjnego siedzenia. Klęcznik wymusza wygodą i jednocześnie prawidłową pozycję, zapobiega garbieniu się i pięknie odciąża plecy.

Piłka do siedzenia. Nie taka sama, jak ta do pilatesu, ale specjalnie przystosowana do siedzenia (daje lepsze podparcie i nie ucieka). Dzięki niej nasz kręgosłup cały czas pracuje, a mięśnie są w ruchu. Piłka nada się do biurka z regulowanym blatem, dzięki czemu łatwo dostosujemy odpowiednią wysokość.

Ergonomiczne miejsce pracy wymaga zaangażowania, ale kiedy uda się skompletować podstawowe gadżety, odczujecie ulgę i komfort. Najlepiej zacząć od monitora na wysokości wzroku i dobrego fotela.