Spis treści
- Domowe biuro: kącik do pracy w małym mieszkaniu
- Domowe biuro: przechowywanie
- Domowe biuro: o czym trzeba pamiętać
- Organizacja przestrzeni wokół biurka do pracy zdalnej
Aranżując w mieszkaniu miejsce do pracy, ważne jest by stworzyć taką przestrzeń, która będzie dopasowana zarówno do pracy, jak i naszych indywidualnych potrzeb. Wygospodardowanie do pracy oddzielnej przestrzeni - przeznaczonej tylko i wyłącznie do danej funkcji, jest niezwykle ważne. Stwarza to bowiem warunki organizacji miejsca, a także służy lepszej koncentracji. Planując miejsce do pracy w domu, warto wziąć pod uwagę kilka istotnych rzeczy, a także - jeśli nie mamy zbyt dużo miejsca w mieszkaniu - zastosować sprytne triki, które pomogą zaoszczędzić miejsce.
Domowe biuro: kącik do pracy w małym mieszkaniu
Kącik do pracy w mieszkaniu to miejsce potrzebne w dzisiejszych czasach praktycznie każdemu. Przy aranżacji miejsca do pracy w domu, należy zastanowić się przede wszystkim, nad jego usytuowaniem. Jeżeli mamy małe mieszkanie, najlepiej zagospodarować taki kącik - w rogu mieszkania, najlepiej w okolicy okna. Miejsce do pracy powinno być odseparowane od zgiełku codziennego życia i znajdować się z dala od głównego ciągu komunikacyjnego. Kwadratowy blat lub kształt biurka, pomogą zaoszczędzić cenną przestrzeń.
Zobacz też: Gdzie urządzić miejsce do pracy w domu
Łatwiej jest je bowiem wpasować w róg mieszkania lub przystawić do ściany. Jeżeli zaś nie możemy sobie pozwolić na dodatkowy blat w mieszkaniu, poza tym służącym do jedzenia - warto rozważyć zakup otwieranego, mobilnego sekretarzyka lub montażu otwieranego blatu - do ściany. Dzięki takim rozwiązaniom, będziemy mogli "otworzyć" potrzebną przestrzeń do pracy, w dowolnym momencie, a kiedy nie będzie nam ona potrzebna - po prostu ją ukryć.
Umiejętne rozplanowanie uwzględnić może zarówno obecność roboczego blatu, jak i praktycznych szafek i półek, wbudowanych w przestrzeń ponad blatem. Innym rozwiązaniem dla mikro-przestrzeni jest ukrycie kącika do pracy, czyli blatu i półek z dokumentami za drzwiami szafy. W zależności od wybranego na ten cel miejsca, zastosować możemy drzwi klasyczne (jedno lub dwuskrzydłowe) lub przesuwne, które dodatkowo zaoszczędzą nam miejsca w głąb pomieszczenia. Ten prosty zabieg pomoże nam w dyskretny sposób zakamuflować kącik do pracy podczas wizyty gości lub w chwilach relaksu.
Domowe biuro: przechowywanie
Jeżeli w strefie pracy w domu potrzebujemy dużo miejsca do przechowywania, lecz nasza przestrzeń nie jest zbyt wielka, warto zastosować sprytne rozwiązania, które pomogą oszczędzić miejsce. Możemy wybrać gotowe biurko z szafką pod lub kupić oddzielnie - mobilny model, który będziemy mogli przechowywać pod blatem.
Jeżeli mamy taką możliwość - warto wykorzystać płaszczyznę ściany nad biurkiem i zdecydować się na otwarte półki lub zabudowę. Możemy skorzystać również z nadstawek na biurko, których montaż nie wymaga wiercenia. Warto wykorzystać przestrzeń nad biurkiem, nawet jeśli nie mamy możliwości ingerowania w ściany. Możemy skorzystać z przylepnych haczyków, na których w różny sposób możemy zagospodarować płaszczyznę ściany. W taki sposób można powiesić organizery na przybory czy też rozciągnać kawałek żyłki bądż sznurka - na którym będziemy przyczepiać notatki. W miejscu do pracy pomocne będą także wszelkiego rodzaju organizery na biurko. Pomogą one uporządkować dokumenty i tym samym zaoszczędzić miejsce.
Domowe biuro: o czym trzeba pamiętać
Organizując przestrzeń do pracy w domu należy przede wszystkim pamiętać, że miejsce musi być przystosowane do naszych własnych potrzeb. Inne potrzeby będzie miała osoba pracująca na komputerze, inne - projektant z priorytetem dużego, wygodnego blatu. Bardzo ważna rzeczą jest światło dzienne, więc o ile mamy taką możliwość - dobrze jest ustawić blat przodem lub bokiem do okna. Możemy oczywiście próbować doświetlić kącik światłem sztucznym, jednak naturalne światło dzienne - najlepiej stymuluje do pracy.
Wybór oświetlenia funkcyjnego jest kolejną, ważną rzeczą. Najważniejsze jest podczas aranżacji kącika do pracy, by wybrane przez nas oświetlenie, miało charakter przeznaczony bezpośrednio do pracy; musi być to oświetlenie funkcyjne ze światłem skupionym. Ważną rzeczą przy aranżacji miejsca do pracy jest oczywiście wybór wygodnego biurka/blatu, a także krzesła. Możemy wybrać gotowe już biurko lub zaprojektować indywidualny blat wsparty na nogach. Jeżeli miejsce nam na to pozwala, warto zdecydować się na długie, duże biurko, które z pewnością podniesie komfort naszej pracy. Krzesło to jedna z istotniejszych rzeczy- dłuższa praca wymaga wygodnego, komfortowego siedziska. Najlepszy będzie fotel z wygodnym oparciem. Dzięki temu, będziemy w stanie dłużej wytrzymać przy biurku. W strefie do pracy nie może zabraknąć także kosza na śmieci.
Organizacja przestrzeni wokół biurka do pracy zdalnej
Dobra organizacja miejsca pracy przy biurku w domu jest równie istotna jak w biurze. Szybciej i łatwiej pracujemy jeśli nie rozpraszamy uwagi na poszukiwanie najbardziej potrzebnych drobiazgów lub dokumentów - bo są pod ręką, a na biurku panuje porządek. Rzadziej używane rzeczy powinny mieć swoje miejsce w zamykanych szafkach. Nie rozprasza nas wtedy nadmiar drobiazgów i bałagan, łatwiej skupić myśli na tym co istotne.
Pomocne będą m.in:
- tablica korkowa lub magnetyczna,
- metalowy organizer ścienny,
- organizery stojące.