Ćwiczenia oddechowe w domu – jak poprawić wydolność płuc?

2020-11-27 12:58

COVID-19 atakuje przede wszystkim układ oddechowy. Dlatego szczególnie w czasie pandemii warto zadbać o zwiększenie wydolności swoich płuc. Pomogą nam w tym ćwiczenia oddechowe, które mają jednak o wiele więcej zalet. Sprawdźmy jakich!

ćwiczenia oddychające
Autor: fizkes/GettyImages

Ćwiczenia oddechowe a COVID-19

COVID-19 jest chorobą, która może wywołać zapalenie płuc z zespołem ostrej niewydolności oddechowej. Specjaliści sądzą jednak, że choroba może przebiegać łagodniej, jeśli płuca są odpowiednio wzmocnione i ćwiczone. Lepsze funkcjonowanie całego układu oddechowego zapewnią nam regularnie wykonywane ćwiczenia oddechowe – za ich sprawą zwiększymy pojemność płuc, ruchomość klatki piersiowej, a także zadbamy o lepszą pracę mięśni używanych przy oddychaniu.

Takie ćwiczenia możemy wykonywać w domu – są bardzo łatwe i dostępne dla każdego. Ćwiczenia oddechowe wskazane są dla dzieci, kobiet w ciąży i seniorów. Jak powinien przebiegać taki trening?

  • Powietrze wdychamy przez nos, a wydychamy ustami.
  • Wydech powinien trwać 2-3 razy dłużej niż wdech.
  • Ćwiczenia oddechowe powinny trwać przynajmniej 5 minut każdego dnia, a najlepiej z biegiem dni zwiększać czas treningu.
  • Ćwiczenia oddechowe wykonujemy w pozycji siedzącej.
  • W ćwiczeniach oddechowych można wspomagać się ruchem rąk – unosić je do góry przy wdechach i opuszczać przy wydechach.
  • Starajmy się angażować przeponę w trakcie ćwiczeń oddechowych w domu – ułóżmy dłonie na brzuchu, by obserwować, jak podnosi się i opuszcza.

Jak widać, ćwiczenia oddechowe w domu można zacząć wykonywać bez większego przygotowania.

Oddychanie
Autor: Unsplash.com @elidefaria Regularne ćwiczenia oddechowe przynoszą wiele korzyści

Jakie korzyści przynoszą ćwiczenia oddechowe?

Ćwiczenia oddechowe wpływają nie tylko na wydolność płuc. Przynoszą także szereg innych zalet, o których moglibyśmy nawet nie pomyśleć. Jakich korzyści możemy się spodziewać przy regularnych treningach oddechowych?

  1. Redukcja stresu – ćwiczenia oddechowe są wspaniałym sposobem na zrelaksowanie się i rozluźnienie. W związku z tym świetnie wpływają nie tylko na zdrowie fizyczne, ale też psychiczne. W dobie pandemii jest to szczególnie istotne – jesteśmy bowiem narażeni na lęki związane z samą chorobą, ale też zmartwienia dotyczące odizolowania czy niepewnej sytuacji na rynku pracy.
  2. Lepsza postawa – głębokie wdechy i wydechy wymuszają wyprostowanie się i utrzymywanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń oddechowych. To z kolei może się łatwo przełożyć na nasze codzienne przyzwyczajenia.
  3. Wydalanie toksyn – przy długich wydechach mamy szansę pozbyć się większej ilości szkodliwych toksyn niż w przypadku krótkich, często urywanych wydechów przy nieświadomym oddychaniu.
  4. Lepsze dotlenienie organizmu – dostarczenie optymalnej ilości tlenu do organizmu skutkuje prawidłową pracą niemal wszystkich układów – krwionośnego, trawiennego i rzecz jasna oddechowego.
Aktywność fizyczna poprawia funkcjonowanie układu oddechowego
Autor: Unsplash.com @brucemars

Jak jeszcze poprawić wydolność oddechową?

Choć ćwiczenia oddechowe mogą w znaczący sposób poprawić wydolność naszych płuc, nie musimy na nich poprzestawać. Możemy zrobić jeszcze więcej dla naszego zdrowia i prawidłowego działania układu oddechowego:

  • Rzucenie palenia – jeśli nałogowo palimy papierosy, czas pandemii jest idealnym momentem na walkę z tą słabością. Nie utrudniajmy naszemu organizmowi i tak już wymagającej walki z chorobami oddechowymi.
  • Wysiłek fizyczny – trening aerobowy może przynieść wiele korzyści. Dzięki niemu zadbamy o sylwetkę i kondycję – dyscypliny, takie jak bieganie, pływanie czy jazda na rowerze wymuszają pogłębianie i przyspieszanie oddechu, co przy regularnych ćwiczeniach przynosi bardzo dobre efekty wydolnościowe. U sportowców zwiększa się bowiem pojemność płuc.
  • Kontrola masy ciała – nadwaga i otyłość to wrogowie sprawnie działającego układu oddechowego. Nadmiar tkanki tłuszczowej powoduje bowiem zmniejszenie się objętości klatki piersiowej, a także utrudnia prawidłową pracę mięśniom zaangażowanym w oddychanie.

Jeśli chcemy mieć pewność, że zrobiliśmy wszystko, by poprawić stan swojego układu oddechowego, koniecznie sięgnijmy po ćwiczenia oddechowe i stosujmy się do pozostałych zaleceń. Pamiętajmy też, że czas spędzany na izolacji możemy wykorzystać do wypracowania nowych, zdrowych nawyków i w końcu kompleksowo zadbać o swój organizm.

Ćwiczenia dla dzieci
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE