ARENA DESIGN 2020. Ludzie, projekty i wystawy, o których chcemy pamiętać

 ARENA DESIGN 2020. Ludzie, projekty i wystawy, o których chcemy pamiętać

ARENA DESIGN. Zwiedzający na wystawie Zasoby 2, przygotowanej przez Agatę Nowotny. 

Fot. Grupa MTP, materiały prasowe

ARENA DESIGN to soczewka, która ogniskuje najważniejsze zjawiska ze świata wzornictwa – przede wszystkim krajowego, ale z globalną świadomością kluczowych trendów. Nie inaczej było w lutym 2020 roku. 

ARENA DESIGN, od dwóch lat pod kierunkiem dyrektor kreatywnej Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej, wyraźnie się zmienia. Jeszcze wyraziściej niż wcześniej bierze pod lupę najważniejsze trendy w myśleniu o projektowaniu i wskazuje nowe kierunki. W tym roku rangę wydarzenia dodatkowo podkreśliła zmiana miejsca. W aspekcie przestrzennym to właśnie ARENA DESIGN niejako otwierała poznańskie tereny wystawiennicze w czasie, gdy trwały targi Meble Polska 2020 i Home Decor.

Hasło tegorocznej edycji ARENA DESIGN nie mogło być wybrane trafniej. SLOWNESS, bo tak brzmiało, mówiło o potrzebie zatrzymania się, uwagi czy uważności, pogłębionej refleksji. Głównym kontekstem, w jakim je odczytywaliśmy, była katastrofa klimatyczna. Skąd akcent padał na staranny dobór materiałów oraz na spotkanie projektanta z przemysłem, którego rezultatem będzie produkt rzeczywiście przyjazny środowisku, a więc i człowiekowi. Różnych rozumień tego określenia i obszarów, na które warto je rzutować, przez cztery dni w trakcie aż 42 interesujących paneli dyskusyjnych szukała plejada 105 zaproszonych gości. Więcej na temat najjaśniejszych gwiazd pisaliśmy tu

Wyjątkowe okoliczności sprawiły, że część wykładów odbywała się zdalnie, ale przekaz pozostał czytelny, a tematyka tegorocznego spotkania wyjątkowo aktualna. Słuchając wystąpień projektantów, badaczy trendów i analityków zmian trudno było uciec od refleksji na temat zmian, przed którymi stoimy.

Kogo trzeba znać: Projektanci Roku 2020

Twórców, którzy myślą w tych kategoriach, można było poznać przez pryzmat wystawy Projektanci Roku 2020. Tytułem tym, przyznamym po raz drugi, wyróżnieni zostali: Jan Kochański, UAU project i Taratuga Studio.

Jan Kochański znany jest z procesu projektowego ściśle związanego z budowaniem prototypów wspomaganym nowoczesnymi technikami komputerowymi oraz eksperymentowaniem z różnymi technikami obróbki materiału. Niezwykle dbały o racjonalne wykorzystanie surowców i pełną urody czystość formy przedmiotów codziennego użytku.

UAUPROJECT to studio projektowe Justyny Fałdzińskiej i Miłosza Dąbrowskiego, którzy eksperymentują z prokonsumenckimi możliwościami druku 3D, i to w lokalnej produkcji, w czym zarysowuje się interesująca alternatywa dla tradycyjnego przemysłu. Ich produkty powstają z materiałów przyjaznych środowisku – bioplastików pochodzenia roślinnego czy tworzyw sztucznych z recyklingu – i to w sposób redukujący odpady produkcyjne do zera.

Tartaruga studio jest pracownią tkacką powstałą ze wspólnej pasji dwóch przyjaciółek, Wiktorii Podolec i Jadzi Lenart. Na co dzień powstają w niej współczesne kilimy i tkaniny dekoracyjne. Każdy produkt jest wykonywany ręcznie przy użyciu tradycyjnych rzemieślniczych przyrządów i technik. Wyróżnienie założycielek Taratugi tytułem Projektanta Roku odczytujemy jako głos w dyskusji na temat przesuwania akcentów z konsumpcji na świadome korzystanie z rzeczy i z masowej produkcji na obliczonej na zysk – na wytwórczość spersonalizowanych przedmiotów o znanej metryce.

Wybrane prace wyróżnionych tytułem Projektanta Roku Maria Jeglińska zaprezentowała na powściągliwej, ale tym bardziej przykuwającej uwagę ekspozycji. Pozwoliła nam przy tym zbliżyć się do warsztatu twórców. Była to okazja, by zobaczyć krosna tkackie z Taratugi czy szkice projektowe Jana Kochańskiego.

 ARENA DESIGN. Projektanci Roku

ARENA DESIGN 2020, wystawa Projektanci Roku. Ekspozycja wazonów z bioplastiku wytwarzanych techniką druku 3D, UAUPROJECT.

Fot. Grupa MTP, materiały prasowe

Popatrzeć, przemyśleć: Zasoby 2

Inne spojrzenie na proces twórczy, tym razem z perspektywy materiałowej, było możliwe dzięki wystawie Zasoby 2. Po sukcesie zeszłorocznej edycji, dzięki której prześledziliśmy procesy powstawania wybranych przedmiotów codziennego użytku, tym razem kuratorka Agata Nowotny przesunęła naszą uwagę w stronę surowca, a konkretnie plastiku. Zagospodarowanie odpadów z tworzyw sztucznych, wciąż wytwarzanych w nadmiarze, jest jednym z największych wyzwań naszej epoki. Wielkim walorem tej wystawy – obok lakonicznego przekazu, doskonale czytelnego także w targowym gwarze – była zachwycająca zwłaszcza kolorystycznie oprawa wizualna przygotowana przez Grynasz Studio

Co więcej, tu czekała na nas przyjemność kuratorskiego oprowadzania, dzięki której dogłębnie poznaliśmy przemyślenia stojące za obiektami takimi jak Substantial Chair Alexandra Schula, wazon REvase autorstwa UAU Project wykonany w całości z materiałów z recyklingu i panel akustyczny Cell projektu Macieja Karpiaka wyprodukowany przez Marbet Style z przetworzonego z butelek PET filcu.

 ARENA DESIGN. Zasoby 2

ARENA DESIGN 2020. Widok na wystawę Zasoby 2 z platformy instacji AD Rooms. 

Fot. Grupa MTP, materiały prasowe

Nadać kształt jutru: Formy Przyszłości

Kolejna niezwykle atrakcyjną częścią ARENA DESIGN to Formy Przyszości – kreatywna przestrzeń poświęcona polskim projektantom, wyważona wystawa, z której wnioski nasuwają się same – mamy w kraju wspaniałe talenty. Zaprezentowane tu obiekty obrazują niezwykle szerokie spektrum otaczających nas przedmiotów codziennego użytku, od praktycznych drobiazgów przez ceramikę i tkaniny do mebli.

Osoby i studia, które się tu zaprezentowały, to: Agata Nowak, Alicja Lesiak, Arkadiusz Szwed, Barbara Pol, Barbara Stelmachowska, Bartek Mejor, BEZA projekt (Zofia Strumiłło-Sukiennik i Anna Łoskiewicz-Zakrzewska), Grynasz Studio (Marta Niemywska-Grynasz i Dawid Grynasz), Szymon Hanczar, Joa Projekt (Joanna Leciejewska), Joanna Rusin, Kabo&Pydo (Katarzyna Borkowska i Tomasz Pydo), Jan Libera, Maciej Gąsienica Giewont, Malwina Konopacka, Mateusz Ligocki, MOWO (Monika Elikowska-Opala i Wojciech Opala), NUDO (Kaja Ałaszkiewicz i Domenico Russo), Ola Mirecka, Olga Milczyńska, Oyster, Pani Jurek (Magda Jurek), Pawlak & StawarskiPSTO (Piotr Stolarski), TOK Studio (Sonia Bąk-Tokarska i Michał Tokarski) oraz Max Zaluska. 

 ARENA DESIGN. Formy Przyszłości

ARENA DESIGN 2020. Przyciągająca spojrzenia ekspozycja ceramiki autorstwa Malwiny Konopackiej na wystawie Formy Przyszłości. 

Fot. Grupa MTP, materiały prasowe

Mocni gracze: Top Design Awards

Jak co roku ARENA DESIGN to także Top Design Awards – darzone dużą estymą nagrody promujące innowacyjne wzornictwo, dzięki któremu polskie marki są w stanie z sukcesem konkurować na międzynarodowych rynkach. Szacowne jury złożone z utytułowanych projektantów oraz przedstawicieli mediów branżowych wyróżniło następujące przedmioty: łóżeczko 120x70 UP! proj. Husarska Design dla marki Bellamy, kolekcję mebli łazienkowych Ramka, proj. Jacek Mikołajczak, Mateusz Wróblewski, Izabela Brola-Cieśluk, Dorota Januszek, Martyna Zawieja dla marki Pakiet, fotel biurowy Ellie Pro, proj. ITO DESIGN dla marki Profim, płyta meblowa Amberwood, proj. i producent Schattdecor,  autokar Solaris Trollino 24 Metrostyle, proj. Jens Timmich, Michał Pikuła dla marki Solaris, kolekcja mebli modułowych Ribbon, proj. Joanna Leciejewska dla marki VOX, a także szklane drzwi przesuwne Moreview, proj. Artur Blukacz, Rafał Kostrzewa, Sandra Frankowska dla marki Yawal

 ARENA DESIGN. Top Design Awards

Fragment ekspozycji obiektów nagrodzonych Top Design Awards. Na pierwszym planie meble z kolekcji Ribbon marki VOX, projekt Joanny Leciejewskiej. 

Fot. Grupa MTP, materiały prasowe

Dobre perspektywy: AD Rooms

ARENA DESIGN 2020 to także premierowa odsłona nowego programu, poszukującego nowych języków projektowania wnętrz i autorskich projektów aranżacyjnych, a także eksplorującego nowoczesne formy wystawiennicze. Pierwszym biurem projektowym, które podjęło się zaprojektowania 70-metrowej przestrzeni, był duet chmara.rosinke.

Instalacja zaprojektowana przez Anię Rosinkę i Macieja Chmarę to przestrzeń wystawiennicza przywodząca na myśl abstrakcyjne pokoje mieszkalne. Pochylnie i schody wmontowane w architekturę pawilonu umożliwiały widzowi przejście przez wystawę na różnych poziomach. Zewnętrzne ściany instalacji sięgające poziomu wzroku odsłaniały jedynie wierzchołki mebli. Ta częściowa dostępność kusiła, zachęcała do wejścia. A dwie quasimieszkalne przestrzenie, jadalna i przeznaczona do relaksu, wypełniały produkty i prototypy autorstwa teamu chamara.rosinke, takie jak zrealizowana dla The Prix Émile Hermès leżanka timber daybed, znajdujący się w kolekcji muzeum MAK w Wiedniu żyrandol you make it Europe, krzesło i stół CF02 czy kolekcja szkła YUNO. Znaleźć można też dwa nowe projekty, mobilną kuchnię neo modernist kitchen pokazywaną w zeszłym roku podczas wystawy chmara.rosinke w Kunstgewerbemuseum w Berlinie i na Salone del mobile, oraz prezentowaną w tym roku na Stockholm Furniture Fair nową kolekcję oświetlenia DKS

Serwis Urzadzamy.pl miał zaszczyt i przyjemność być patronem medialnym ARENY DESIGN 2020. 

 chmara.rosinke

Jeden ze szkiców duetu chmara.rosinke do instalacji w ramach ARENA DESIGN 2020.

Fot. Grupa MTP, materiały prasowe

Ocena: 5
Tekst: Paweł Kaliński Zdjęcia: Grupa MTP, materiały prasowe

POLECANE ARTYKUŁY