Za sprawą młodych twórców sprzęty i meble z lat 60. wróciły do łask polskich odbiorców, wkraczając w nowocześnie urządzanych wnętrzach z pewną dozą nonszalancji. Wystarczy spojrzeć na ostatnie propozycje projektanta Tomasza Augustyniaka oraz jego kolekcje Fin i Neon dla Marbet Style, w których dostrzegamy nawiązania do kultowego polskiego wzornictwa sprzed połowy wieku. Kolekcję Fin i Neon nominowano nawet do TOP DESIGN Award 2014 – nagrody w prestiżowym konkursie promującym najlepsze polskie wzornictwo na europejskim poziomie.

Polski design: meble z lat 60. minimalizm i funkcjonalność

Lata powojenne i otaczająca rzeczywistość silnie determinowały polskie wzornictwo lat 50. i 60. Ograniczone zasoby surowcowe i mieszkaniowe wpływały na podejście praktyczne i funkcjonalne, również w meblarstwie. Meble nabywało się na lata. Stąd minimalizm, uniwersalizm i duży nacisk na funkcjonalność w projektowaniu wyposażenia wnętrz. Współcześnie promowany styl wnętrz również opiewa prostotę i praktyczne rozwiązania. Zarówno postindustrialne wnętrza loftów, jak i wątłe przestrzenie kawalerek znakomicie współgrają z organicznymi liniami, modułami, symetrycznymi konturami, tapicerowanymi kanapami oraz fotelami o prostych lub zaokrąglonych kształtach i lekkiej konstrukcji, które nawiązują do stylu mebli z lat 60.

Eklektyzm po polsku, czyli design kombinowany

Nieoczywiste łączenie naturalnych, tradycyjnych materiałów z tworzywami sztucznymi, było zabiegiem innowatorskim, gwarantującym nowoczesną formę mebla. I tak w kolekcji Fin wysokogatunkowa wełna i drewno zestawione z giętą sklejką oraz czarnymi metalicznymi nogami tworzą wyjątkową kompozycję w wyrazistym stylu. Podobnie jak w latach 50. i 60. takie połączenie demonstruje podążanie za nowymi trendami i jednoczesne poszanowanie materiałów naturalnych. Zawarcie w projekcie zestawienia nowoczesności z szacunkiem do technologii przeszłości gwarantuje nam ów ponadczasowość projektu.

Pastelowe, ciepłe kolory – aby wyrwać się z szarej rzeczywistości

Polskie wzornictwo lat 50. i 60. to również barwne obicia, które – jakby na przekór szarej, socrealistycznej rzeczywistości – zachwycały kolorami i często abstrakcyjnymi wzorami. W projektach Augustyniaka dla Marbet Style nie mogło zabraknąć silnego nawiązania także do tych wyznaczników stylu. Widać to szczególnie w pastelowych, ciepłych barwach kolekcji Neon, czyli rodziny foteli kubełkowych o wysokim podparciu i z lekko zaokrąglonymi bokami. Nogi foteli układają się w literę A, co także stanowi odniesienie do wspomnianej epoki, kiedy popularne były meble na smukłych nóżkach w kształcie litery A lub X.