Zakupy w internecie: jak zwrócić meble i większe rzeczy? Poznaj swoje prawa

 Zakupy w sieci: jak zwrócić meble

14 dni na zwrot towaru bez podania przyczyny to tylko jedno z praw, które mamy, robiąc zakupy w sieci

Fot. Thinkstockphotos.com

Meble, duże sprzęty, akcesoria dla domu – wszystko można kupić w internecie. Jeśli zastanawiasz się, jak zwrócić meble, które nie spełniają oczekiwań albo w rzeczywistości prezentują się gorzej niż na zdjęciach, spieszymy z informacjami! Pamiętaj, że rzeczy kupione w internecie możesz zwracać bez podania jakiejkolwiek przyczyny.

Zasady odstąpienia od umowy, a także zwrotu rzeczy kupionych przez internet reguluje ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Jakie zapisy się w niej znajdują i co warto wiedzieć na temat praw, które mamy, robiąc zakupy w internecie?

Jak zwrócić meble: ile mamy czasu?

Zgodnie z zapisami ustawy nie musimy podawać żadnego powodu, dlaczego zwracamy towar. Mamy na to 14 dni kalendarzowych (nie roboczych!), które liczą się od momentu, gdy otrzymamy produkt. Tak więc nie ma znaczenia data wpłaty ani dokonania zamówienia. Przykład? 1 marca robimy zakupy i przelew. Kurier dostarcza mebel 8 marca. Tak więc do 22 marca mamy prawo zwrócić towar. Co ważne, do 22 marca tylko musimy poinformować sklep, że chcemy odesłać z powrotem zakupioną rzecz. Od daty, kiedy to zrobimy, mamy kolejne 14 dni na odesłanie towaru.

Uwaga! O tych zasadach sklep musi nas poinformować. Jeżeli tego nie zrobi, czyli nie dostarczy informacji o 14 dniach na zwrot towaru, czas ten wydłuża się aż do 12 miesięcy. Zwykle wszystkie zasady znajdują się w regulaminie sklepu, który – zwyczajowo – należy zaakceptować, by sfinalizować zakupy.

Zobacz też: Salon - inspiracje - GALERIE ZDJĘĆ >>>

Jak odstąpić od umowy? Pierwszy krok do zwrotu towaru

Najprościej skorzystać z formularzy i narzędzi, które zapewnia sklep internetowy. Ale oświadczenie o tym, że chcemy zwrócić towar (czyli: odstąpić od umowy), można złożyć w dowolnej formie, np. skorzystać z wzoru oświadczenia, który jest załączony do wyżej wspomnianej ustawy. Sklep ma obowiązek potwierdzić to, że otrzymał informację (oświadczenie). Gdy to zrobi, umowę uznaje się za niezawartą, czyli kolejny krok to zwrot pieniędzy.

Zwrot pieniędzy za zakupy w internecie: zasady

Sklep internetowy ma obowiązek zwrócić nam pieniądze w ciągu 14 dni od momentu, gdy złożyliśmy oświadczenie (czy też poinformowaliśmy w dowolnej formie, że chcemy zwrócić towar). Ale są wyjątki od tej zasady. Jeśli np. sklep nie zadeklarował, że odbierze od nas przesłane rzeczy, 14 dni może liczyć od momentu, gdy otrzyma je z powrotem.

A jaką kwotę zwraca nam sklep? Cenę produktu i koszty wysyłki, które opłaciliśmy. Jednak jeśli np. wybraliśmy droższy wariant dostawy niż podstawowy (typu: kurier zamiast poczty), wtedy sklep nie musi zwrócić pełnej kwoty za koszt wysyłki. Przykład: podstawowy koszt wysyłki to poczta za 15 zł. My wybraliśmy droższy, czyli kuriera – 30 zł. Wtedy przysługuje nam zwrot 15 zł. Oczywiście to zasada podstawowa, a wszystko zależy od regulaminu sklepu. Może się okazać, że zwróci nam 30 zł bez żadnego problemu. Warto jednak pamiętać, że w przypadku tzw. dużych gabarytów (meble, duże AGD i RTV) przesyłka kurierska jest właściwie jedyną opcją do wyboru.

Sklep zwraca pieniądze tym samym kanałem płatności, którego użyliśmy do opłacenia zamówienia. Tak więc jeśli była to karta kredytowa, kwota wróci na rachunek karty, a jeśli przelew – otrzymamy przelew zwrotny. Jeśli pieniądze dostaniemy później niż po 14 dniach, należą nam się odsetki ustawowe.

Zobacz też: Jak kupować tanie używane meble w internecie? >>>

Zwrot towaru: czy musimy mieć paragon?

Warto wiedzieć, że jeśli zgubimy paragon, nie oznacza to, że tracimy prawo do zwrotu zakupów. Wystarczy mieć jakikolwiek dokument potwierdzający zakup: wyciąg z rachunku bankowego, korespondencję mailową itp. Jeśli więc zdarzyłoby się, by sklep żądał tylko i wyłącznie paragonu, pamiętajmy o swoich prawach i nie dajmy się zwieść na manowce.

 Infografika

Fot. prawakonsumenta.uokik.org

Jak zwrócić towar: co z oryginalnym opakowaniem?

Mebli, dodatków, sprzętów czy innych produktów nie musimy wysyłać w oryginalnym opakowaniu. Dlatego sklep nie może też tego od nas żądać. Mimo wszystko warto używać takiego opakowania z jednego powodu: produkty będą odpowiednio zabezpieczone i nie uszkodzą się podczas transportu.

Dobra rada: przed zapakowaniem towaru zróbmy jego zdjęcie. Gdyby uszkodził się w drodze, mamy dowód, że doszło do tego nie z naszej winy.

Problemem mogą być tzw. ślady użytkowania. Jeśli takie znajdą się na meblu czy innym sprzęcie, sklep może odpowiednio pomniejszyć kwotę do zwrotu. Zapisy na ten temat zwykle znajdują się w regulaminie sklepu.

Pamiętaj, że koszty przesyłki zwrotnej ponosisz samodzielnie, chyba że sklep internetowy ma w regulaminie, że sam to finansuje.

Odbiór osobisty: czy obowiązują te same zasady?

W przypadku odbioru osobistego w sklepie istnieją dwa scenariusze. Pierwszy: robimy przelew i później wybieramy opcję odbioru towaru w sklepie. W takiej sytuacji obowiązują te same zasady jak przy przesyłce do domu. Ale jeśli w sklepie internetowym tylko zarezerwujemy produkt, by kupić go w sklepie stacjonarnym, nie obowiązują już zasady tzw. zakupów na odległość. Warto o tym pamiętać!

Czego nie można zwrócić?

W przypadku mebli i artykułów dla domu zwrócić nie można tylko rzeczy wykonywanych na specjalne zamówienie, czyli np. na wymiar. Chodzi m.in. o blaty czy umywalki. Oczywiście jeśli dotrze do nas produkt uszkodzony, wciąż mamy prawo do złożenia reklamacji.

Ważne na koniec: to tylko prawa podstawowe, które mamy zagwarantowane zgodnie z ustawą. Ale często sklepy wprowadzają jeszcze korzystniejsze zapisy (np. ponoszą opłatę za koszt przesyłki zwrotnej), by zachęcić klientów. Tak więc nie bójmy się kupować dużych mebli i sprzętów przez internet!

Praktyczne i piękne meble - zobacz GALERIE ZDJĘĆ

Internet daje wręcz nieograniczone możliwości zakupu pięknych i praktycznych mebli. W naszych galeriach zdjęć czekają gotowe inspiracje!

NIE PRZEGAP

Zasady zwrotu mebli już zmontowanych

Zakupiony towar z IKEA możemy rozpakować i złożyć, by sprawdzić go w warunkach domowych. Jeśli jednak nie spełni on naszych oczekiwań, możemy go zwrócić. W takiej sytuacji powinniśmy jednak pamiętać o tym, że jeśli sposób korzystania z produktu był inny niż ten, który jest konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towaru, może wpłynąć to na kwotę, która zostanie nam zwrócona. Przykładem mogą być występujące na meblach ślady użytkowania takie jak: zabrudzenia czy wyraźne zagniecenia.

Zmontowany mebel należy zwrócić do dowolnego sklepu IKEA albo też przesłać na jego adres. Jeżeli klient zwraca towar osobiście do sklepu stacjonarnego, wszystkie dokonane przez niego płatności (koszt zwracanych mebli, koszty zbierania produktów w sklepie oraz dostawy do domu) może otrzymać na miejscu.

Dział Obsługi Klienta IKEA

Fototapeta i czarne meble w salonie
camera

Fototapeta i czarne meble w salonie: pomysł na aranżację

LISTA ZAKUPÓW

Biała konsola w przedpokoju
camera

Konsola: romantyczny i stylowy mebel

LISTA ZAKUPÓW

Nowoczesny, bujany fotel w salonie
camera

Bujany fotel w salonie: kultowy mebel w nowej odsłonie

LISTA ZAKUPÓW

Ocena: 0
Tekst: Daniel Działa Zdjęcia: Thinkstockphotos.com

POLECANE ARTYKUŁY