Meble gabinetowe: klasyczne i nowoczesne. Jak umeblować gabinet?

2019-08-09 14:54

Wnętrza urządzone w stylu gabinetowym wywodzą się z XVIII- i XIX-wiecznej Anglii. W ich aranżacjach odnajdziemy klasyczne meble gabinetowe: biurka, regały do przechowywania dokumentów, biblioteki, wygodne fotele lub krzesła. Mogą być one inspiracją do współczesnych stylowych rozwiązań. Alternatywa? Nowoczesne meble gabinetowe, które urzekają funkcjonalnością oraz przemyślanymi projektami.

Spis treści

  1. Klasyczne meble gabinetowe
  2. Meble gabinetowe klasyczne – eleganckie gadżety
  3. Nowoczesne meble gabinetowe
  4. Meble do gabinetu domowego

Klasyczne meble gabinetowe

Klasyczne meble gabinetowe są ciężkie i masywne. Drewniane regały mogą być zdobione koroną – gzymsem wieńczącym. Biurko z dużą liczbą szuflad jest w dużej mierze zabudowane – kontrahent widzi front biurka, który zakrywa jego zawartość. Męski charakter wnętrza podkreślają skórzane, ciemne, tapicerowane mebli. Charakterystyczne są pikowane fotele lub sofy chesterfield – modne od czasów epoki wiktoriańskiej.

Kolorystyka wnętrza w stylu gabinetowym jest stonowana i zgaszona. Na ścianach dominują brązy, burgund, ciemna lub oliwkowa zieleń. Mogą występować tapety (np. w pionowe pasy), boazeria angielska albo drewniane sztukaterie i kasetony. Wszystkie elementy wystroju podkreślają elegancki, dostojny i poważny wygląd wnętrza, który wzbudza zaufanie.

..  Jak urządzić wnętrze w stylu wiktoriańskim? >>>

Meble gabinetowe klasyczne – eleganckie gadżety

Gadżety i elementy aranżacji wnętrz eksponowane na meblach gabinetowych nie są przypadkowe. Otwarte regały lub przeszklone witryny celowo ukazują książki w skórzanych okładkach, które budują pozytywny wizerunek i prestiż. W dawnych gabinetach na ścianach wieszano mapy, nieodzownym elementem był również globus. Na biurku obok przybornika wykonanego z drewna albo kamienia pojawia się skórzana podkładka. Biurka do pracy w gabinetach, kancelariach adwokackich, notarialnych czy zabytkowych bibliotekach oświetlane były przez eleganckie lampy biurkowe nazywane lampką bankiera. Jej pierwotna nazwa – emeralite – stanowi połączenie słów „emerald” – ang. szmaragd (nawiązując do klosza lampy w charakterystycznym zielonym kolorze), oraz „light” – światło. Jest włączana poprzez pociągnięcie łańcuszka. Klosz stanowi praktyczną osłonę przed odblaskiem, a jego zielony kolor koi wzrok wytężony od długotrwałej pracy.

Nowoczesne meble gabinetowe

Współczesne meble gabinetowe mogą nawiązywać do tradycji stylu gabinetowego, ale kładą większy nacisk na ergonomię i funkcjonalność. Choć klasyczne meble gabinetowe drewniane są nadal popularne, we współczesnych gabinetach zamiast nich mogą pojawić się stoły wykonane z betonu architektonicznego czy biurka ze szklanym blatem. Kontrahenci przyjmowani są w gabinecie po przeciwległej stronie głównego biurka lub przy osobnym stole. Biurko o dużej powierzchni blatu może pełnić równocześnie funkcję małego stołu konferencyjnego. Ergonomiczny fotel do gabinetu (skórzany, obrotowy, na kółkach) powinien zapewnić wygodę w pozycji wymuszonej pracą przy komputerze.

Gabinet nie powinien być miejscem anonimowym, które przypomina wynajmowaną powierzchnię biurową. Na meblach gabinetowych (np. komodzie, regale) warto wyeksponować charakterystyczne dla danej branży osiągnięcia lub symbole. W kancelarii prawniczej może być to statuetka Temidy na biurku, a w pracowni architektonicznej – wizualizacje zrealizowanych obiektów zawieszone na ścianach.

Meble do gabinetu domowego

Wiele projektów domów jednorodzinnych zawiera dodatkowe pomieszczenie do pracy, znajdujące się na parterze w bliskim sąsiedztwie wejścia. Dzięki tej lokalizacji część dzienna – przeznaczona na gabinet, oraz prywatna – położona w głębi budynku, nie przenikają się. Poznajmy kilka zasad, jak rozmieścić meble w gabinecie:

1. Osoba wchodząca do biura (klient, kontrahent) po przekroczeniu jego progu powinna znaleźć się na wprost biurka. Biurko to najważniejszy mebel gabinetu – najkorzystniej, gdy widzimy jego front, a nie szczyt.

2. Gabinety o małej powierzchni muszą spełniać kilka funkcji równocześnie – przykładowo: poczekalni, miejsca pracy przy komputerze i przyjmowania kontrahentów, archiwizacji i przechowywania dokumentów. Prawidłowy układ mebli gabinetowych wyodrębnia strefy pomieszczenia.

3. Jeśli metraż gabinetu na to pozwala, przy wejściu warto umieścić sofę z niskim stolikiem, krzesła dla osób oczekujących na spotkanie, wieszak.

4. Regały z drzwiami i zamykane na klucz szafy aktowe zapewniają bezpieczne przechowywanie dokumentacji. Powinny być umieszczone w strefie najbardziej oddalonej od wejścia do gabinetu.

..  Jak ustawić biurko względem okna? >>>