Zawsze razem – i w życiu, i w designie: duet Ray i Charles Eamesowie zaprojektował w latach 40., 50. i 60. XX wieku wiele przedmiotów uznawanych za kultowe, m.in. krzesła „EPA", „DAV”, wieszak „Hang It All” oraz właśnie „Lounge Chair”. To ostatnie dzieło powstało dla firmy Herman Miller, później prawa do projektu kupiła też Vitra.

Ikony designu: historia wybitnego mebla

Ray i Charles Eamesowie wierzyli w egalitaryzm. Ich ambicją była praca dla dobra mas – tworzenie pięknych i funkcjonalnych przedmiotów, przeznaczonych do produkcji fabrycznej, a następnie szerokiej sprzedaży po przystępnych cenach. Ale od każdej (prawie) reguły warto zrobić wyjątek. Tak właśnie stało się w przypadku „Lounge Chair”, który stanowi wręcz kwintesencję elitarności. Zaprojektowanie go wymagało kilku lat ciężkiej pracy, każdy egzemplarz wykonywano (i wykonuje się nadal, bo mebel cały czas jest w produkcji) częściowo ręcznie i z luksusowych materiałów. Eamesowie postanowili stworzyć nowoczesną, amerykańską w duchu, interpretację angielskiego fotela klubowego. Mebel już na pierwszy rzut oka miał wyglądać na superwygodny (i być nim, oczywiście), zapraszać użytkownika do relaksu, otulać jak miękka rękawiczka – stąd charakterystyczne zagięcie boków. Składa się z odrębnych, połączonych aluminiowym szkieletem i zrobionych z formowanej na gorąco sklejki, części. Fornirowany jest drewnem z drzewa różanego i wyściełany naturalną skórą. Wyrafinowane dzieło Eamesów doczekało się wielu naśladowców. Na szczęście nie tylko pirackich kopii, lecz także twórczych designerskich reinterpretacji.