Oto zestawienie 15 gier planszowych, z którego każdy z was wybierze prezent pod choinkę dla bliskiej osoby – wybraliśmy pozycje, które ucieszą zarówno młodzież i dorosłych, jak i młodsze dzieci oraz starsze osoby!

Pomysł na prezent: gry planszowe dla młodzieży i dorosłych

W Cytadeli (Wydawnictwo Galakta) wcielamy się w średniowiecznego władcę, którego zadaniem jest wybudowanie miasta, zanim jego przeciwnicy ukończą budowę swoich metropolii. Gra zmienia się co turę, kiedy każdy gracz potajemnie wciela się w nową rolę – Zabójcy, Złodzieja, Magika, Króla, Biskupa, Kupca, Architekta lub Generała – i otrzymuję władzę, która jest z tą rolą związana. Rój (Wydawnictwo G3) jest grą logiczną dla dwóch graczy, której celem jest otoczenie królowej przeciwnika. Każdy gracz ma do dyspozycji 11 płytek przedstawiających 5 różnych owadów. Każda płytka posiada unikalny sposób poruszania się (jak w szachach!), naśladujący ruch przedstawionego na niej owada. Gracze muszą wykazać się umiejętnościami strategicznego planowania, taktycznego myślenia i wyobraźni przestrzennej. Kolejną grą logiczną dla dwóch osób jest Abalone (REBEL.pl). Składa się ona z sześciokątnej planszy z wgłębieniami, w której umieszcza się po 14 białych i 14 czarnych kul. Gracze na przemian popychają swoje kule tak, by wypchnąć poza planszę 6 kul przeciwnika. Neuroshima Hex (Wydawnictwo Portal Games) to rozgrywająca się w postapokaliptycznym świecie gra strategiczna. Każdy z graczy dowodzi jedną z armii składających się z żetonów jednostek, modułów i akcji, które wykłada się na heksagonalnej planszy pola bitwy. Gra pozwala na różnorodne strategie i daje duże możliwości taktyczne, a do tego ma niepowtarzalny klimat. Wszystko to sprawiło, że Neuroshima Hex jako pierwsza polska gra została zauważona i doceniona przez zachodnich recenzentów. Pozycją dla miłośników ekonomicznych zagwozdek jest gra Osadnicy z Catanu (Galakta). Catan to dziewicza wyspa, którą odkryłeś razem z przyjaciółmi. Jesteście jej pierwszymi mieszkańcami, zakładacie więc osady, budujecie pierwsze drogi i rozpoczynacie wydobycie surowców. Jednak po pewnym czasie na wyspie zaczyna brakować miejsca, a wtedy rozpoczyna się walka o ziemię, surowce i władzę!

Pomysł na prezent: gry planszowe dla dzieci

Grzybobranie (Wydawnictwo Granna) to popularna gra, w trakcie której gracze wędrują po planszy i zbierają grzyby, a po drodze spotykają ich różne wesołe przygody. Po drugiej stronie planszy znajduje się druga gra (Cudowna podróż), która wymaga od graczy wykonywania zabawnych zadań opisanych na kolejnych polach planszy. Potwory do Szafy (Granna) pomogą twojemu dziecku przezwyciężyć strach przed nocnymi straszydłami i stworami – to gra zalecana na dobranoc. Uczy spostrzegawczości i zapamiętywania, a w dodatku wszyscy wygrywają! Grając w Piratów z Odległych Mórz (Wydawnictwo Trefl) twoja pociecha wcieli się w rolę groźnego pirata, którego zadaniem będzie wypełnianie najróżniejszych misji, branie udziału w niesamowitych przygodach i rywalizowanie z innymi graczami o tytuł najgroźniejszego pirackiego kapitana. Kot w Worku (Granna) to pozycja dla najmłodszych. Składa się ona z umieszczonych w woreczku elementów z grubej tektury. Przy pomocy dotyku dziecko musi rozpoznać co przedstawia wylosowany element, a gdy odgadnie – umieścić żeton na planszy, na takim samym obrazku jak wylosowany. Gra rozwija spostrzegawczość i zmysł dotyku, a także doskonali słownictwo i pomaga dziecku poznawać otaczający je świat. Celem gry Pędzące Żółwie (Wydawnictwo Egmont) jest doprowadzenie swojego żółwia do grządki sałaty. To doskonała, niezwykle emocjonująca rozgrywka dla graczy w każdym wieku.

Pomysł na prezent: gry planszowe dla całej rodziny

Kultowa już gra planszowa Kolejka (Instytut Pamięci Narodowej, Trefl) opowiada o realiach życia codziennego w latach schyłkowego PRL. Zadanie graczy wydaje się proste – muszą oni wysłać swoją, złożona z pięciu pionków, rodzinę do sklepów na planszy i kupić wszystkie towary z wylosowanej listy zakupów. Problem polega na tym, że półki w osiedlowych sklepach są puste! Gracze ustawiają swoje pionki w kolejkach, nie wiedząc, do którego sklepu zostanie dostarczony towar. Napięcie rośnie, gdy odsłaniane są karty dostawy towaru i okazuje się, że towaru starczy tylko dla kilku szczęśliwców. Kolejka zaczyna napierać na drzwi, bo każdy chce być pierwszy! Carcassonne (Wydawnictwo Bard) polega na budowaniu średniowiecznej krainy przy pomocy żetonów miast, klasztorów, dróg i pól, a następnie wysyłaniu swoich poddanych do pracy i zdobywaniu punktów. Dzięki prostym zasadom i szybkiej rozgrywce, która nie eliminuje żadnego z graczy Carcassonne stanowi doskonałe wprowadzenie do gier planszowych dla osób w każdym wieku. Gra pozbawiona jest elementów przemocy i agresji – rywalizacja opiera się na doskonaleniu umiejętności strategicznych. Dixit (REBEL.pl) to wesoła i zaskakująca gra skojarzeń, w której każdy staje się bajarzem – wybiera spośród swoich 6 obrazków jeden i wymyśla do niego skojarzenie. Zdanie może być pojedynczym słowem, dźwiękiem, cytatem – nie ma tu ograniczeń, można nawet coś zaśpiewać! Następnie pozostali gracze wybierają spośród swoich kart takie, które ich zdaniem najlepiej pasują do hasła bajarza i kładą je na stole. Bajarz przetasowuje wszystkie te karty, łącznie ze swoją i układa je na stole, odkrywając. Gracze (poza bajarzem) w tajemnicy głosują, która karta jest tą, do której bajarz wymyślał skojarzenie. W rozgrywce w Dobble (REBEL.pl) najważniejsze są spostrzegawczość i refleks graczy. W najpopularniejszej wersji gry (w sumie jest ich 5) wszystkie karty rozdaje się graczom, a jedną z nich kładzie na środku stołu. Na dany sygnał gracze patrzą na pierwszą kartę z góry, którą trzymają w ręku i szukają wspólnego symbolu z kartą, która leży na stole. Symbol nazywają głośno i szybko kładą swoją kartę na stole, przykrywając starą kartę. Teraz każdy z graczy musi znaleźć wspólny symbol z nową kartą! Celem Fasolek (G3) jest zebranie jak największej ilości złotych monet, dzięki umiejętnej hodowli swoich zbiorów i przemyślanym wymianom z przeciwnikami. Każdy z graczy handluje fasolkami, które wyhodował na swoich polach uprawnych, chcąc sprzedać je po jak najbardziej korzystnych cenach. Im więcej fasolek jednego gatunku będzie miał na swoim polu, tym więcej złotych monet za nie otrzyma. Niestety, niejednokrotnie gracz jest zmuszony sprzedać swoje fasolki wcześniej niż by chciał, a czasem nawet zbiera swoje plony i nie otrzymuje za nie ani grosza!