Make love, not lofts. Wystawa w Vitra Design Museum

 Vitra Design Museum

Fot. Masao Nishikawa

Na nowej wystawie „Together. The New Architecture of the Collective” Vitra Design Museum prezentuje przykłady kolektywnego budownictwa z całego świata.

Brak mieszkań staje się w Europie coraz bardziej dojmującym problemem. Ceny szybują, inwestycje publiczne w mieszkania komunalne zaspokajają zaledwie ułamek potrzeb. Dominujący w Polsce, nastawiony na duży i szybki zysk, deweloperski model czyni własne mieszkanie niedostępnym dla większości dobrem. „Odpowiedzią na tę sytuację jest cicha rewolucja we współczesnej architekturze – piszą kuratorzy wystawy „Together. The New Architecture of the Collective”, którą do 9 września można oglądać w Vitra Design Museum w niemieckim Weil am Rhein. Zaprezentowano na niej szeroki przegląd współczesnych projektów kolektywnego budownictwa z Europy, Azji i Stanów Zjednoczonych oraz przykłady historyczne: dziewiętnastowiecznych reformatorów, falanstery Charlesa Fouriera, kolonię Monte Vita w szwajcarskiej części Ticino, dwudziestowiecznych hipisów i squattersów, twórców sloganu „Make love, not lofts”: kooperatywy z lat 20., kopenhaską dzielnicę hipisów – Christianię, zuryską kooperatywę Karthago.

 Vitra Design Museum

Fot. Müller Sigrist Architekten, Foto: Martin Stollenwerk

Nowa rola architekta

Idea wspólnego zamieszkiwania zyskuje dziś na znaczeniu wraz z rozpadem rodziny wielopokoleniowej, rosnącą liczbą samotnych osób starszych czy rodziców samotnie wychowujących dzieci czy zwiększającym się znaczeniem sharing-economy.

Najciekawszym elementem wystawy jest 21 wielkoskalowych makiet współczesnych realizacji, które razem „tworzą fikcyjne miasto do eksplorowania”. Projekty z Berlina, Zurychu, Los Angeles, Tokio i Wiednia powstały w biurach architektonicznych całego świata: einszueins architektur, Heide & von Beckerath, Michael Maltzan Architecture, ON design partners, pool Architekten, Ryue Nishizawa. Charakteryzuje je wyjątkowa estetyka będąca pochodną ograniczonych budżetów i wyzwań, jakie stawia przed architektem budownictwo kolektywne. Przestrzenie prywatne i publiczne nie są tam tak wyraźnie oddzielone, podobnie zatarciu ulega granica między strefą miejską a domową.

Trzecim elementem wystawy jest model 1:1 apartamentów-klastrów, do których zwiedzający mogą wejść i zapoznać się bezpośrednio z tą formułą. Jej ekonomiczna strona, nowe możliwości finansowania, partnerstwa publiczno-prywatne przeanalizowane zostały na przykładach wiedeńskiej Sargfabrik, Zwicky-Süd w Zurychu, La Borda w Barcelonie, R50 w Berlinie oraz Apartamentu z małą restauracją w Tokio. Jednym z rozwiązań, zastosowanym w Kalkbreite w Zurychu, jest przeznaczenie części przestrzeni na funkcje komercyjne jak kino, supermarket, kawiarnie i restauracje, przychodnie, biura oraz ogólnodostępny plac zabaw. Wystawa pokazuje, jak nienastawione na zysk budownictwo mieszkalne potrafi zmieniać rynkowy system oraz jak zmienia się rola architekta, który uczestniczy w oddolnej rewolucji i świadomie kształtuje nie tylko krajobraz zabudowany, ale też jego społeczne konsekwencje.

cover
Dobre Wnętrze

Słynny designer Tom Dixon obejrzał wystawę „Dobrego Wnętrza” „Niepowtarzalni” na targach Warsaw Home. Targi były dla nas też okazją do kolejnego miłego spotkania z Karimem Rashidem. Z wielką satysfakcją odsyłam Państwa do relacji.

Ocena: 0
Tekst: materiał redakcji DW Zdjęcia: Masao Nishikawa

POLECANE ARTYKUŁY