Urodzony w 1907 roku, Alexander Girard wychowywał się we Florencji, gdzie w wieku 23 lat zaprojektował pierwsze swoje wnętrze na ostatnim piętrze domu rodzinnego. Studiował w Londynie, by po przeprowadzce za ocean osiedlić się kolejno w Nowym Jorku, Michigan i Santa Fe. Po pobycie w jak mówił "szarym i konserwatywnym Michigan" Nowy Meksyk, a w nim gorące Santa Fe zachwyciło go światłem, w którym różowiły się budynki z cegły adobe. Dom w Santa Fe stał się prywatną przestrzenią ekspozycyjną dla jego antyków, współczesnych mebli, zbiorów rzemiosła ludowego z całego świata. Powstała wyjątkowa, zindywidualizowana przestrzeń poddawana ciągłym eksperymentom, łącząca dom artysty ze studiem, w którym pracował. "Nieskrępowany konwencjonalnymi zestawieniami kolorystycznymi, Girard wykorzystywał kolor w ten sam swobodny sposób, jaki charakteryzował całe jego podejście do projektowania własnego domu" - mówił o nim Charles Eames, bliski przyjaciel projektanta.

Przeciwko purystom

W ciągu 50 lat kariery Girard zaprojektował ponad 300 wzorów tkanin dla firmy Herman Miller, gdzie od 1951 roku pracował jako dyrektor kreatywny działu tkanin. Projektował także wnętrza restauracji, m.in. legendarnych La Fonda del Sol (1960 r.) oraz L'Etoile (1966 r.) na Manhattanie, w której częstym gościem był Andy Warhol, ponadto prywatne rezydencje, np. w Columbus, w Indianie dla Irwina Millera, któremu dom zaprojektował wybitny architekt Eero Saarinen (1953). Wbrew purystycznym modernistom stosował żywe barwy i wprowadzał dekoracyjny styl. W 1996 roku, trzy lata po śmierci projektanta, Vitra przejęła jego zbiory, ponad 5000 rysunków i fotografii, setki próbek tkanin, meble. Na tej podstawie zorganizowała wystawę, którą do 29.01.2017 można oglądać w Vitra Design Museum w Weil am Rein, w Niemczech.