Sauna

to pomieszczenie z drewna z umieszczonym wewnątrz piecem pozwalającym uzyskać saunę suchą (bez polewania kamieni wodą), mokrą – polewając kamienie wodą, parową – dzięki zastosowaniu pieca z agregatem parowym i ziołową, gdzie umieszczając zioła świeże lub suche na wylocie pary agregatu mamy saunę parowo-ziołową.

W saunie można uzyskać temperatorę do 110oC (pod sufitem) przy wilgotności względnej 3-5%. Watro przy tym pamiętać, że im wyższa temperatura tym niższa wilgotność. Suma oC i % wilgotności względnej powinna wynosić około 110 czyli np.: 100oC i 10%, 80oC i 30%, 50oC i 60%. Przekroczenie tej wartości grozi poparzeniem – po prostu im większa wilgotność tym większe przyjmowanie ciepła przez ciało.

Zaletą sauny jest (choć brzmi to dziwnie) powodowanie dużego szoku dla organizmu – najpierw bardzo gorąco, potem bardzo zimno (schodzenie) i tak na zmianę 3 razy. Proces ten wymusza reakcje obronne organizmu czyli uruchamianie poszczególnych organów wewnętrznych dla przeciwdziałania takim warunkom - organy pracują, a jak pracują to są lepiej “wytrenowane” w swoich funkcjach. Dzięki temu organizm jako całość jest sprawniejszy – jak sportowiec, który trenuje (my korzystając z sauny trenujemy organy). Ponadto wysoka temperatura powoduje wydzielanie w organizmie endorfin – substancji wywołujących uczucie zadowolenia i ogólnej szczęśliwości.

Użytkowanie sauny jest dość kłopotliwe ze względu na długi czas nagrzewania się kabiny - od 20 do 60 minut oraz procedury związane z jej korzystaniem. W saunie trzeba spędzić minimum godzinę aby trzykrotne organizm nagrzać, schłodzić i odpocząć.

Łaźnia parowa

nazywana czasami sauną mokrą, turecką, rzymską, to pomieszczenie wykończone ceramiką, szkłem lub tworzywem sztucznym, z agregatem parowym (wdmuchującym parę do środka) umieszczonym na zewnątrz.

W łaźni parowej panuje 100% wilgotność, zaś temperatura waha się w granicach 35-55oC. Warto jednak wiedzieć, że najbardziej komfortową temperaturą dla większości osób jest 37-42oC.

Pod względem praktycznym łaźnia jest "stworzona" do częstego użytkowania – jeśli jest prawidłowo wykonana, to do osiągnięcie ww. parametrów wystarczą 2-3 minuty. Można z niej korzystać codziennie; doskonale nawilża skórę. Z łaźni nie powinny korzystać osoby chore na astmę.