Garnek do gotowania na parze to coraz bardziej poszukiwane wyposażenie kuchni. Gotowanie na parze zdobyło uznanie osób, które na co dzień dbają o swoje zdrowie. Nowoczesne garnki do gotowania na parze, o których mowa, nie emitują piskliwego dźwięku jak ich poprzednicy, co więcej są wyposażone w funkcje bezpieczeństwa, które zwalniają zamek pokrywy dopiero, gdy ciśnienie wewnątrz garnka wyrówna się z ciśnieniem panującym w otoczeniu. Szklana pokrywka garnka do gotowania na parze pozwala nam obserwować żywność podczas gotowania. Jedzenie potraw, które są gotowane na parze, jest o wiele zdrowsze niż tych, gotowanych przy użyciu tradycyjnych naczyń. Ponadto garnki do gotowania na parze nie wymagają użycia tłuszczu, dlatego pozwalają przyrządzić lekkostrawne i niskokaloryczne posiłki dla dzieci, osób będących na diecie, czy sportowców. 

Garnek do gotowania na parze: para w garnku

Garnki do gotowania na parze zapobiegają utracie cennych składników odżywczych. Dzięki gotowaniu na parze posiłki są przygotowywane w krótszym czasie, co oznacza, że nie stracą barwy, smaku, minerałów, ani witamin (m.in. A, C, E), które często giną podczas tradycyjnego gotowania. Podczas gotowania na parze produkty nie mają kontaktu z wodą, jak to się dzieje podczas tradycyjnego gotowania, więc nie dochodzi do strat cennych witamin i składników mineralnych. Najbardziej narażona jest witamina C – woda wypłukuje 70 proc. tej witaminy! Ale to nie wszystko – gotowanie na parze sprzyja tym, którzy walczą z nadwagą i cholesterolem: potrawa nie nasiąka tłuszczem jak podczas smażenia. Do gotowania na parze nie używa się żadnego tłuszczu, można tylko przygotowane produkty lekko skropić oliwą lub dobrym olejem (polecamy rzepakowy albo lniany).

Zobacz też:

jaki kupić ekspres przelewowy do kawy

jaki wybrać blender

jaki kupić czajnik z regulacją temperatury

Warzyw (w tym ziemniaków) gotowanych na parze nie potrzeba solić – para wydobędzie zawarty w nich sód. Nawet mięso i ryby lepiej dosolić na koniec. Ugotowane na parze produkty zachowują naturalny smak i zyskują intensywny aromat. Szybkowary skracają czas gotowania nawet o 70%, ponieważ w czasie gotowania temperatura osiąga nawet 120 stopni. Gotując na parze, możemy przyrządzić mięso, ryby, ryż i kaszę oraz prawie wszystkie warzywa. Skrócony czas przygotowania posiłku czyni garnki do gotowania na parze przydatnym narzędziem w kuchni, ponieważ umożliwia przyrządzenie pożywnego i smacznego posiłku w jednym garnku, w zaledwie kilka minut.

Garnek do gotowania na parze: szybko i zdrowo

Jeśli kupimy wielopoziomowy garnek do gotowania na parze, na samym dole ugotujemy mięso, powyżej ryż lub kaszę, a na wierzchu warzywa, czyli cały obiad. Gotowanie na parze jest zatem bardziej energooszczędne niż użycie kilku tradycyjnych garnków, rozmieszczonych na kilku palnikach. Po przygotowaniu potrawy, zazwyczaj mamy do mycia tylko jeden garnek, w dodatku możemy bez obaw włożyć go do zmywarki. Co istotne, szybkowar gromadzi ciepło i parę wodną w taki sposób, że nie wydobywają się z niego w procesie gotowania. Zapobiega to wzrostowi temperatury w kuchni.

Jaki wybrać garnek do gotowania na parze?

Gotowanie w tradycyjnych garnkach wiąże się z tym, że opary wydobywające się z naczyń gromadzą się na kuchence i ścianach. Para i olej ulatują z otwartego garnka i osadzają się na trudnodostępnych powierzchniach, które wymagają dodatkowego czyszczenia. Szybkowar ma dobrze zabezpieczoną pokrywkę, która zapobiega opisanej sytuacji. Garnek do gotowania na parze składa się z trzech elementów - garnka, sitka, na którym umieszczamy żywność oraz pokrywki. Najlepiej wybrać garnki ze stali nierdzewnej. Zaletą naczynia jest jego rozmiar - garnek do gotwania na parze powinien być wysoki i pojemny, wtedy będziemy mogli przygotowywać kilkuskładnikowe dania w krótszym czasie. Mając garnek do gotowania na parze, możemy gotować posiłek na każdej kuchence, również na tej z płytą indukcyjną albo ceramiczną. Na początek najlepiej wybrać jeden duży garnek do gotowania na parze. Z czasem możemy uzupełniać zestaw naczyń o kolejne, aby móc przygotowywać kilkudaniowe potrawy w jednym czasie.