Fornirowane meble były wizytówką inteligenckich domów przedwojennej Polski. Doskonałe rzemiosło i precyzja wykonania czyniła z nich meblarskie dzieła sztuki i inwestycję na całe pokolenia. Tęsknota do dawnego, znakomitego rzemiosła, ale i dbałość o wysokiej klasy materiały w połączeniu z nowoczesnym projektowaniem i podejściem do funkcjonalności, zainspirowała parę architektów z Pracowni Architektury i Designu LORENS do zaprojektowania własnej kuchni. 

Projekt kuchni: klasyka w duchu nowoczesności

Projekt beżowej kuchni i jej zabudowy rozróżniono funkcjonalnie, ale i klasycznie: na strefy górną i dolną. Górna strefa szafek kuchennych zakłada gładkie i lakierowane fronty z płyty MDF w odcieniu ciepłego, pastelowego beżu. Ich układ zróżnicowano poprzez niesymetryczne podwyższenie zawieszenia dwóch ostatnich szafek, z przesunięciem o ½ ich wysokości. Dolna strefa kuchennej zabudowy obłożona została orzechowym fornirem. Projektanci własnoręcznie dobierali liście forniru i nadzorowali sposób ich ułożenia. Frezowana konstrukcja frontów dolnej strefy zabudowy pozbawiona została uchwytów na rzecz automatycznie wysuwanych szuflad.

Projekt kuchni: faktury i struktury

Projektanci perfekcyjnie dopracowali przenikanie się w kuchennym wnętrzu faktur i struktur. Lakierowane fronty górnej strefy szafek nawiązują do barwy lodówki w odcieniu starego złota. Obok bogatego forniru dolnej strefy zabudowy, intrygującym i jednocześnie spajającym całość kompozycyjną szczegółem, są reliefowe kafelki z motywem koronki oraz ceramiczne kratki wentylacyjne z manufaktury Krystyny Kaszuby-Wacławek. Jasnobeżowy blat to łagodne przejście kolorystyczne od beżowych, lakierowanych górnych szafek do białego, rozległego zlewozmywaka i płyty kuchennej na białym szkle. Na podłodze szary gres ze śladem szalunku dodaje wnętrzu nieco chropowatości i dyskretnie nawiązuje do rysunku usłojenia forniru szafek. Jak uzasadniają swój wybór projektanci, gres na posadzce jest mocno szkliwiony, co powoduje, że jest zarówno refleksyjny, jak i zachowuje lekko zgrzebną, szalunkową fakturę. Industrialne lampy w odcieniach złota i miedzi projektu Toma Dixona oraz dmuchany stołek z blachy stalowej „Plopp” Oskara Zięty to przedmioty dodające lekko surowego charakteru skupionemu wokół ciepłych odcieni beżu wnętrzu.

Projekt kuchni: nieoczywiste rozwiązania

Ciekawostką i jednocześnie dodatkową przestrzenią w projekcie kuchni na sprzęty kuchenne jest autorski mebel projektantów, znajdujący się na przeciwległej do zabudowy kuchennej ścianie. „Mebel-ściana” o lekkiej, nadwieszonej konstrukcji, umownie oddziela kuchnię od strefy salonu. W dodatku w swoim wnętrzu skrywa pozostałe szafki kuchenne wraz z piekarnikiem (od strony kuchni), a od strony sąsiadującego z kuchnią salonu – szafkę z funkcjonalnymi półkami. Projektanci chcieli, aby ta przestrzeń była jak najmniej „kuchenna” w charakterze, ale jednocześnie w pełni funkcjonalna. Istotnym składnikiem kompozycji jest również nieoczywista gama kolorystyczna, w której szarościom towarzyszą ciepłe brązy. Jak podkreślają projektanci, są to niezwykle zmysłowe barwy, kojarzące się ze smakiem i zapachem cynamonu, gałki muszkatołowej, soli i pieprzu. Przemyślana struktura wnętrza i naturalna gama kolorów mają ponadczasowy charakter. Aranżacyjny pomysł oparty na miłości do szlachetnych materiałów, takich jak drewno, miedź czy porcelana, oraz tradycyjnych rzemieślniczych technologiach, wykorzystanych w nowoczesny sposób, stanowią bazę do dalszych eksperymentów z wnętrzem.