Średni czas pracy Polaków to 40 godzin w tygodniu. W ciągu roku daje to 2000 godzin pracy. Wynik kwalifikuje nasz kraj do pierwszej dziesiątki najbardziej zapracowanych krajów Europy. Dane opublikowane przez Eurostat podają, że Polska plasująca się na 4. miejscu pod względem średniej liczby godzin spędzonych w pracy, ustępuje miejsca jedynie Turcji, krajom byłej Jugosławii, a także Grecji. Jednak czas pracy nie zawsze przekłada się na jej owocne wyniki. Badania przeprowadzone w ramach akcji Kolorowa Polska przez markę Dekoral Fashion wykazują, że istotny wpływ w tej kwestii mają kolory.

Akcja Kolorowa Polska: warunki wpływające na wydajność pracy

W 2014 roku mimo licznych świąt, Polacy spędzili w biurach aż 2000 godzin. Prognozy mówią, że w 2015 roku liczba ta wzrośnie o 16 godzin. Jednak najbardziej pracowite miesiące dopiero przed nami – w lipcu i październiku spędzimy w pracy aż 184 godziny, natomiast maj i czerwiec (dzięki ustawowym dni wolnym) to zaledwie 160 godzin poświęconych pracy. Liczba godzin spędzonych w pracy nie świadczy jednak o jej efektywności. Bardzo ważne dla wydajności pracownika jest jego otoczenie. Warunki pracy wpływają nie tylko na efektywność pracownika, ale mają także istotny wpływ na jego zdrowie i samopoczucie. Układ pomieszczeń, odpowiednie oświetlenie, widok z okna oraz cisza to jedne z głównych elementów mających istotny wpływ na wydajność pracownika.

Akcja Kolorowa Polska: znaczenie koloru w efektywności pracownika

Zapewne niewielu zdaje sobie sprawę z tego, że kolor pomieszczeń, w których spędzamy godziny pracy ma istotny wpływ na nasze samopoczucie i efektywność. Badania przeprowadzone w ramach projektu Kolorowa Polska realizowanego przez markę Dekoral Fashion dowodzą, że około 25% pracowników skłania się ku odcieniom zieleni i błękitu. W opiniach dominuje jednak tweedowa zieleń, limonkowa tafta, a także lazurowy szantung. Coraz częściej odchodzi się od koloru szarości i koloru żółtego (popularna w biurach cytrusowa żorżeta, perłowa organza oraz kremowa boucle). Badania przeprowadzone w ramach Kolorowej Polski wykazują, że istotny wpływ na preferencje kolorystyczne ma także wykonywany zawód.

Akcja kolorowa Polska: zawód, a preferowany kolor

Kolor określany jako blue jeans wybierają zazwyczaj pracownicy sektora zdrowia i urody, działów Research&Development, budownictwa i IT. Barwa lazurowy szantung to z kolei kolor biura preferowane przez administrację, edukację i szkolenia, branże hotelarską i HoReCa oraz pracowników mediów, kultury i sztuki. Cytrusowa żorżeta  jest jedną z najpopularniejszych barw wśród pracowników finansów. Warto zwrócić uwagę na wyniki badania dotyczące branży kreatywnej: 22% grafików, designerów i fotografów oraz osób związanych z reklamą opowiada się za kolorem czarnym. Wbrew pozorom okazuje się, że głęboka czerń sprzyja skupieniu się. Badania przeprowadzone przez markę Dekoral Fashion pokazują, że na efekty naszej pracy mają wpływ nie tylko warunki techniczne, ale przede wszystkim kolory, które nas otaczają.

Dane zbierane są za pomocą platformy kolorowapolska.pl oraz badań ankietowych na ulicach polskich miast. Za realizację projektu odpowiada agencja Biuro Podróży Reklamy.