Niewiele osób wie, że w 2018 roku Polska była 4. eksporterem mebli na świecie. Rodzimy rynek w tej branży to aż 160 tys. pracowników zatrudnianych przez ponad 30 tys. podmiotów. Jak skorzystać z takiego potencjału? Dobrym przykładem jest projekt oraz podsumowująca go wystawa „Trans:Forming Design from Poland”.

10 firm współpracujących z zespołami projektowymi

Polskie firmy, które dotychczas nie miały okazji kooperować z profesjonalnymi projektantami, zyskały wsparcie uznanych twórców wzornictwa przemysłowego, a także konsultantów w obszarze zarządzania designem czy budowania marek. W efekcie powstały znakomite kolekcje mebli odpowiadające potrzebom rynku, np. wyposażenie mikrownętrz, siedziska do biurowych przestrzeni wspólnych, meble domowo-ogrodowe, oryginalne rozwiązania do przedpokoju i łazienki, a także ekskluzywne propozycje, które bazują na doskonałym rzemiośle czerpiącym z ludowych inspiracji. Spotkamy też oryginalne systemy ekspozycyjne do sklepów, kolekcje nawiązujące do stylistyki vintage i propozycje eleganckich siedzisk z kobiecą duszą.

Kto za tym stoi?

„Trans:Forming Design from Poland”, które można było zobaczyć podczas Warsaw Home 2019 (a trochę wcześniej również w Paryżu – na targach Maison & Objet), to podsumowanie i prezentacja efektów projektu „Design to dobre dla MSP”, który jest realizowany przez Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur, w ramach Pilotażu „Granty na Dizajn” Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

– Jesteśmy w erze nowego konsumenta. Użytkownicy śledzą trendy, są świadkami zmian technologicznych, ale też ekologicznych i gospodarczych. Szukają więc produktów niebanalnych i na dłuższy okres użytkowania. Na szczęście skończyły się czasy, kiedy tylko cena odgrywała rolę, a konsumenci bardziej doceniają produkty i marki, które wpisują się w ich wartości. Zmieniać muszą się też same przedsiębiorstwa, ich sposób zarządzania. Udział w projekcie „Design to dobre dla MSP” daje firmom meblarskim możliwość konkurowania wzornictwem. Kolekcje, które powstały we współpracy z uznanymi studiami projektowymi, dają nie tylko przewagę wizerunkową, ale także unikalny produkt, którego szybko nie da się skopiować. Z drugiej strony przedsiębiorstwa otrzymują duże wsparcie w nowoczesnym zarządzaniu designem jako procesem, co pomaga im urynkowić produkty i umocnić marki. Uczestnicząc w projekcie, postawiły na otwartość i współpracę w zespołach interdyscyplinarnych, co jest kluczowe do wprowadzania innowacji na rynek – mówi Małgorzata Adamus, prezes Stowarzyszenia Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur.

10 nowatorskich kolekcji

Wśród projektów znajdują się: wyposażenie do mikroapartamentów (Mod by Microom / Pagok-Meble, proj. Dorota Terlecka), siedziska do przestrzeni wspólnych (Hilo by Libra Sofa, proj. Szymon Hanczar), meble domowo-ogrodowe (Malu by Dolux-M, proj. Nikodem Szpunar), oryginalne rozwiązania do przedpokoju (KA by Kielecka Fabryka Mebli, proj. Anna Łoskiewicz), funkcjonalne wyposażenie do łazienek (Mood by Devo, proj. Dawid Grynasz) czy oryginalne systemy ekspozycyjne do sklepów (Abenir by ABM, proj. Marta Niemywska-Grynasz). Powstały także meble wypoczynkowe nawiązujące do stylistyki vintage (Dots by Furniture Concept, proj. Sylwia Kowalczyk-Gajda), kolekcja, która swoją geometryczną formą łączy tradycję z nowoczesnością (Rosette by Vissiv / Nord Mebel, proj. Agata Kulik-Pomorska), propozycja eleganckich siedzisk z kobiecą duszą (Audrey by So_Fem / Lech-Pol, proj. Magdalena Kasprzyca), a także wyjątkowe obiekty bazujące na doskonałym rzemiośle, czerpiącym z ludowych inspiracji (Splot by Sikorski Supreme Furniture, proj. Zofia Strumiłło-Sukiennik).

Więcej o projektach dowiecie się na stronach:
https://www.instagram.com/trans_forming_design.pl/
https://www.facebook.com/designtodobre/