Okazją do wnętrzarskich inspiracji dla handlowców i projektantów z kraju i zagranicy była kolejna bardzo udana edycja Targów HOME DECOR. Tegoroczna ekspozycja była nie tylko większa niż w latach ubiegłych, lecz także zauważalnie podniosła się jakość oferty prezentowanej na stoiskach. Swoją polską premierę miało w Poznaniu kilka bardzo obiecujących marek dekoracyjnych. Sądząc po pozytywnym odbiorze wśród zwiedzających, można śmiało stwierdzić, że powinny szybko zadomowić się na naszym rynku. Wyjątkowo silna była w tym roku reprezentacja prestiżowych marek oświetleniowych. Nie zabrakło wystawców związanych z wyposażeniem kuchni i łazienki. Aktualne kolekcje na kolejny sezon zaprezentowali także producenci tkanin.

Trendy wnętrzarskie na HOME DECOR

Wystawcy HOME DECOR – najważniejszej w kraju biznesowej prezentacji najnowszych tendencji w dekoracjach i wyposażeniu wnętrz – zadbali o to, by ich stoiska odpowiadały obowiązującym trendom kolorystycznym. Ekspozycje większości firm urzekały intrygującą paletą barw. Królowały granaty, odcienie szmaragdu, ale i barwy z gamy czerwieni czy ultrafiolet („Ultra Violet”), kolor roku 2018 według Instytutu Pantone.

Na stoiskach widoczne były też światowe tendencje lansowane przez trendwatcherów i trendsetterów. Przede wszystkim złoto, ale też inne metalizujące kolory to obecnie hit na największych imprezach branżowych. Również w Poznaniu ta moda była mocno eksponowana.

Po latach skandynawskie uwielbienie bieli i ascetyzmu we wnętrzach ma coraz silniejszych konkurentów w postaci wszechobecnych intensywnych kolorów i mocy dekoracji. Na salony przebijają się amerykański glamour z okresu złotych lat Hollywood lub charakterystyczne barwy i formy dla tzw. „mid-century modern” (lata 50. i 60.), czyli welwety, marmury i kryształy, a do tego złoto lub co najmniej chrom. Wszystko zaś okraszone bogatym ornamentem.

Bloggers Zone po raz piąty

Kompaktowym przeglądem najnowszych trendów i bogatym źródłem wnętrzarskich inspiracji była przestrzeń Bloggers Zone przygotowana już po raz piąty przez blogerki specjalizujące się w tematyce dekoracji i wyposażenia wnętrz: Ulę Michalak, Martę Cerkownik, Dagmarę Jakubczak, Kasię Gal oraz Annę Katarzynę Betnarską. Aranżacja w strefie Bloggers Zone powstała w oparciu o meble z oferty wystawców targów MEBLE POLSKA, które uzupełnione zostały dekoracjami firm prezentujących swój asortyment na targach HOME DECOR i arena DESIGN.

– Absolutną nowością były warsztaty „Budowanie atmosfery zapachem” przygotowane przez Martę Siembab, jedynego w Polsce senseliera, profesjonalnego trenera zapachowego. Uczestnicy warsztatów poznali tajniki budowania atmosfery wnętrza z wykorzystaniem zapachu i dowiedzieli się, jakie zapachy sprawiają, że klienci są bardziej skłonni poczuć konkretne emocje, jakie zapachy tworzą wrażenie luksusu, podnoszą wartość wnętrza i sygnalizują obecność w nim wysokojakościowych naturalnych surowców oraz w jaki sposób łączyć kolory, tekstury i zapachy – mówi Natalia Tarachowicz, dyrektor targów HOME DECOR.

Globalny salon meblowy

Największą powierzchnię w pawilonach zajęła ekspozycja targów MEBLE POLSKA, będąca jednocześnie największą na świecie prezentacją oferty eksportowej polskiego przemysłu meblarskiego. Po ośmiu latach od zmiany formuły na ściśle biznesową poznańskie targi meblowe znajdują się w czołówce najważniejszych spotkań tej branży w Europie.

– W międzynarodowych kontraktacjach meblowych w Poznaniu uczestniczyli wszyscy najważniejsi polscy producenci mebli zainteresowani poszukiwaniem nowych proeksportowych kontaktów biznesowych oraz przedstawiciele najważniejszych grup zakupowych oraz sieci handlowych z całego świata – mówi dyrektor targów MEBLE POLSKA Józef Szyszka. – Wystawcy targów zgodnie podkreślali wysoką jakość profilu zwiedzających oraz wskazywali na szczególnie liczną obecność kluczowych handlowców dysponujących największymi budżetami zakupowymi – dodaje.

Oferta tegorocznych targów meblowych w Poznaniu była bardzo urozmaicona. Obok mebli z płyty meblowej na stoiskach zobaczyć można było wiele ciekawych kolekcji z litego drewna i inne meble klasy premium. Wiele wzorniczych perełek znalazło się w dużej prezentacji mebli tapicerowanych. Ekspozycję uzupełniła bogata oferta materacy. Część ekspozycji prezentowana była w ramach zamkniętych przestrzeni (tzw. secret rooms) dostępnych dla kluczowych kupców. Całość wzbogacił ciekawy program wydarzeń towarzyszących. Cykl seminariów dla branży meblarskiej przygotowała Ogólnopolska Izba Gospodarcza Producentów Mebli. W trakcie niego można było dowiedzieć się m.in. tego, jak zatrudnić najlepszych doradców klienta w sklepie meblowym i jak ich efektywnie szkolić i motywować, jak zwiększyć lojalność klientów salonu oraz jak prawidłowo kalkulować i rozliczać koszty na produkty i klientów przedsiębiorstwa meblowego. Podczas seminariów mowa była także m.in. o możliwościach prowadzenia działalności produkcyjnej w USA, zmianach w normach meblowych, nowoczesnych technologiach w networkingu oraz czwartej rewolucji sprzedaży.

Dekada z designem w Poznaniu

Organizując po raz pierwszy w 2009 roku arenę DESIGN, Międzynarodowe Targi Poznańskie miały gotowy pomysł na wydarzenie, które byłoby skierowane zarówno do producentów, architektów wnętrz, projektantów, jak i do studentów szkół wyższych o profilu artystycznym oraz technicznym. – arena DESIGN od początku istnienia akcentowała swój biznesowy charakter. Była i jest odpowiedzią na potrzeby producentów, którzy mają już coraz większą świadomość konieczności współpracy z projektantami. W tym roku o swoich doświadczeniach w tym obszarze mówili wyjątkowi goście. Pierwszego dnia był to pracujący dla znakomitej marki Ligne Roset duet Patrice Bert i Christian Werner. Natomiast drugiego dnia wątek ten kontynuowali Job Smeets i Luza Mazza z firmy Slamp – mówi Małgorzata Czubak, dyrektor projektu arena DESIGN.

Motywem przewodnim jubileuszowej edycji areny DESIGN były POKOLENIA/ GENERATIONS. Wokół tego hasła koncentrował się także program wydarzenia. Sporo zatem było o projektowaniu z myślą o osobach starszych, ale też o tym, jak wykorzystywać w procesie projektowym wizję i kreatywność młodych ludzi.

Pokochaj oryginał

Ważnym elementem jubileuszowej edycji areny DESIGN były także wystawy specjalne: ?WE #loveOriginals, VIVA light, Start-Design!-Up oraz TOP DESIGN. Ta wymieniona na początku powstała z inicjatywy stowarzyszenia #loveOriginal i została zorganizowana w Polsce po raz pierwszy. Jej celem było zaprezentowanie ikon designu oraz podkreślenie ich autorskiej tożsamości. – Naszym marzeniem jest świat bez podróbek. Nasza ekspozycja miała przekonywać odbiorców, jak ważny jest szacunek dla twórcy – tłumaczy prezes stowarzyszenia #loveOriginals Berenike Milkowska-Milbrodt. Na wystawie VIVA light, która z roku na rok zwiększa swoją powierzchnię, można było zobaczyć np. lampy świetlne totemy, zaprojektowane przez gościa specjalnego Joba Smeets dla marki Slamp. Ciekawe i cieszące się sporym zainteresowaniem stoisko miały też start-upy, które design traktują jako element budowania swojej przewagi konkurencyjnej na rynku. Z kolei na wystawie TOP DESIGN można było zobaczyć produkty, które jury nagrodziło znakiem TOP DESIGN award 2018. W tym roku to oznaczenie otrzymało 9 produktów, reprezentujących 7 różnych kategorii tematycznych.