Kasia Ptak o Warsaw Home: rośniemy w siłę i nie mamy zamiaru zwalniać tempa

2019-11-21 8:54

 „Warsaw Home to Warszawa, nie drugi Mediolan czy drugi Paryż. Nasze wydarzenie ma ogromny potencjał i staje się jedną z gospodarczych wizytówek Polski. Niejednokrotnie w rozmowach targowych przewinęło się stwierdzenie, że dzięki Warsaw Home nie mamy potrzeby ruszać do Kolonii czy do Mediolanu, bo tutaj znajdziemy wszystko, co niezbędne, aby móc pięknie żyć”. Kasia Ptak podsumowuje ostatnią edycję targów i zdradza plany na przyszłość.

Kasia Ptak o Warsaw Home: rośniemy w siłę i nie mamy zamiaru zwalniać tempa
Autor: Warsaw Home Kasia Ptak podczas konferencji otwierającej czwartą edycję targów Warsaw Home.

Piąta edycja targów wnętrz Warsaw Home odbędzie się w dniach 30 września – 3 października 2020 r. Szczegółowe informacje są dostępne na stronie wydarzenia warsawhome.eu

Na pewno wielokrotnie słyszałaś to pytanie, ale to chyba ważna kwestia – co zainspirowało Cię do stworzenia Warsaw Home?

Ogromny potencjał polskich producentów meblowych. Właśnie z myślą o nich powstało Warsaw Home. Moim celem było stworzenie miejsca, w którym producenci będą mogli przedstawić swoje produkty światu – Warsaw Home to w końcu targi międzynarodowe, dzięki czemu zwiększamy szansę na rozwój w szerszej skali. Polska w tej chwili jest szóstym największym producentem mebli i trzecim eksporterem na świecie, a drugim w Europie. To bardzo dobra pozycja. Myślę, że w tę branżę warto inwestować, dlatego zdecydowałam się na Warsaw Home – moją inwestycję i zarazem wsparcie polskich producentów meblowych. Tak powstało miejsce, które doskonale obrazuje siłę, energię i kreatywność polskiej branży wyposażenia wnętrz. Oczywiście na targach wystawiają się także marki zagraniczne, takie jak Moroso czy Tom Dixon, które są bardzo zainteresowane polskim rynkiem.

Kasia Ptak przyłapana na rozmowie z designerem Tomem Dixonem na Warsaw Home 2019
Autor: Warsaw Home Kasia Ptak przyłapana na rozmowie z designerem Tomem Dixonem na Warsaw Home 2019.

Największe święto designu w Polsce – takie miano otrzymały targi Warsaw Home. Czy spodziewałaś się tego, kiedy organizowałaś pierwszą edycję?

Od samego początku dążyłam do tego, aby Warsaw Home stało się wydarzeniem o ogromnym zasięgu i było uznawane za najważniejsze w branży. Tegoroczna edycja, zorganizowana na 120 tys. m², cieszyła się dużym zainteresowaniem – aż 74 489 odwiedzających pojawiło się na targach w przeciągu 4 dni. Najbardziej cieszy mnie, że 64% odwiedzających było gośćmi biznesowymi. Oczywiście szybki rozwój imprezy i jej wysoki poziom nie byłyby możliwy bez zaangażowania wystawców, którzy wkładają wiele pracy w przygotowanie stoisk i prezentacji, wybierają Warsaw Home jako miejsce rynkowych premier nowych kolekcji i wreszcie przyciągają tu zarówno polskich, jak i zagranicznych kupców.

Dużo podróżujesz, obserwujesz. Pojawiają się opinie, że Warsaw Home to drugi Mediolan. Twoje targi są najważniejszym wydarzeniem branżowym w tej części Europy. Jak Ty, jako pomysłodawczyni i CEO widzisz Warsaw Home? Uważasz, że porównania do Mediolanu czy Paryża są słuszne?

Warsaw Home to Warszawa, nie drugi Mediolan czy drugi Paryż. Nasze wydarzenie ma ogromny potencjał i staje się jedną z gospodarczych wizytówek Polski. Energia, rozwój, dynamika – tych cech od samego początku nam nie brakuje, wręcz przeciwnie, coraz bardziej rośniemy w siłę i nie mamy zamiaru zwalniać tempa. Niejednokrotnie w rozmowach targowych przewinęło się stwierdzenie, że dzięki Warsaw Home, które skupia najlepszych polskich producentów, twórców i marki, nie mamy potrzeby ruszać do Kolonii czy do Mediolanu, bo tutaj znajdziemy wszystko, co niezbędne, aby móc pięknie żyć.

Stoisko włoskiej marki Moroso na czwartej edycji Warsaw Home
Autor: Warsaw Home Stoisko włoskiej marki Moroso na czwartej edycji Warsaw Home.

W tym roku na Warsaw Home po raz pierwszy pojawiła się wystawa IDEAS, nad którą objęłaś patronat. Zdradzisz nam skąd pomysł na to wydarzenie? Czy wystawa będzie odbywała się cyklicznie podczas targów?

Osoby, które zostały zaproszone do strefy IDEAS, to młodzi projektanci, a Warsaw Home to także „młode” targi. Widzę w tym pewne powiązania. Wiem, jak ważne jest wsparcie w początkowej fazie rozwoju i dlatego stworzyłam miejsce, w którym wyselekcjonowani designerzy mogą pokazać swoje prace. Przyszłość tej branży należy do nich, wierzę w ich sukces i dopinguję w działaniu. Wystawa IDEAS docelowo będzie odbywała się cyklicznie.

Ale to nie koniec nowości, które przygotowałaś w tym roku?

Na początku października po raz pierwszy Warszawa przeżyła własny tydzień designu. Z naszej inicjatywy, we współpracy z warszawskimi specjalistami z różnych dziedzin kreatywnych, odbył się Warsaw Design Week, który połączył w całość wydarzenia i miejsca ze sfer architektury, designu oraz sztuki, napełniając stolicę artystyczną energią. W tworzenie programu WDW włączyły się znane instytucje kulturalne, takie jak Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Narodowe w Warszawie, Zachęta, CSW Zamek Ujazdowski, ASP w Warszawie i wiele innych.

 

Oblegane stoisko marki Flokk + Profim podczas Warsaw Home 2019. Fot. Radek Zawadzki
Autor: Warsaw Home Oblegane stoisko marki Flokk + Profim podczas Warsaw Home 2019. Fot. Radek Zawadzki.

Wróćmy jeszcze do tematu Warsaw Home, bo to nie tylko wystawy pięknych i funkcjonalnych elementów wyposażenia wnętrz. Co jeszcze mogą zaoferować targi?

Co roku organizujemy Design Forum, cieszące się bardzo dużym zainteresowaniem. Są to panele dyskusyjne i wykłady, które odbywają się na scenie znajdującej się w jednej z hal. Jako prelegentów zapraszamy największe gwiazdy ze świata designu. Osoby, które w tym roku pojawiły się na Design Forum, to jedne z najważniejszych osobistości w branży. Wśród nich znaleźli się m.in. Tom Dixon, Stefan Diez, Luca Nichetto, Christophe Pillet, Marcus Fairs z dezeen.com, MatteoCibic, Matti Klenell, studio Cate & Nelson, Richard Hutten, Jaime Beriestain, Daniel Svahn, studio deFORM i David Trubridge. Zaproszeni goście poruszali niezwykle aktualne tematy, takie jak zrównoważony rozwój w designie, co-living, biofeeling czy o projektowaniu dla osób z demencją.

Czy są jakieś nazwiska na Twojej liście, które chciałabyś zobaczyć na scenie Design Forum?

Jeżeli miałabym wymienić nazwiska, które w tej chwili najbardziej mnie inspirują i które chciałabym także zobaczyć w przyszłości na scenie Design Forum, byłby to na pewno Marcel Wanders – projektant uznawany za jednego z pionierów art-designu. Z przyjemnością wysłuchałabym też Patrici Urquioli, światowej sławy designerki, która zyskała popularność dzięki współpracy z firmą Moroso oraz Konstantina Grcica, jedego z najbardziej innowacyjnych i wpływowych współczesnych projektantów. To osoby bardzo w branży znaczące.

Ekspozycja High Society w ramach wystawy IDEAS na Warsaw Home 2019. Fot. Michal Mazur
Autor: Warsaw Home Ekspozycja High Society w ramach wystawy IDEAS na Warsaw Home 2019. Fot. Michal Mazur.

Ze względu na Twoje zainteresowania, nie mogę nie zadać tego pytania – jakie wnętrza lubi Kasia Ptak? Jak rozpoznać miejsce, do którego wchodząc już wiadomo, że Ty tam mieszkasz?

Obecnie wynajmuję mieszkanie, więc nie mam możliwości zaaranżować wnętrza tak, aby w stu procentach odpowiadało moim wizjom. Obracając się na co dzień w branży, mogłam ukształtować swój gust i wywnioskować, co mi się podoba i jak chciałabym, aby wyglądało moje wnętrze. Bardzo lubię klimatyczne przestrzenie. Dom musi być przytulnym miejscem, w którym czuję się bezpiecznie i do którego lubię wracać. Preferuję minimalizm, ważne są dla mnie kolory, wygodne miejsca siedzące, nieodłącznym elementem wyposażenia mojego mieszkania są także koce i świece.

Dziękuję za rozmowę.

Piąta edycja targów wnętrz Warsaw Home odbędzie się w dniach
30 września  – 3 października 2020 r. Szczegółowe informacje
są dostępne na stronie wydarzenia 
warsawhome.eu